آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۶، شماره ۳۶۱۴
بین الملل
۵

قتل رهبران طالبان در دستور کار ناتو

گروه بین الملل - نیروهای تحت امر ناتو دیروز اعلام کردند که در یک سری حملات هوایی در جنوب افغانستان در هفته گذشته چندین تن از فرماندهان کلیدی طالبان را کشته اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای ناتو اعلام کرده اند که این حملات هوایی در استان هلمند، با حضور 5 هزار سرباز افغان و نظامی خارجی در اوایل ماه گذشته آغاز شد. در این گزارش البته به جزئیات این عملیات از جمله هویت یا رتبه رهبران کشته شده طالبان یا به مکان و زمان حملات اشاره نشده است. گفتنی است حدود 37 هزار نیروی تحت امر ناتو و 12 هزار سرباز ائتلاف تحت امر آمریکا در افغانستان حضور دارند.

* افشای مدارک تازه کشتار غیرنظامیان افغان

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با استناد به تحقیقات صورت گرفته از کشتار غیرنظامیان افغان به وسیله تفنگداران آمریکا در حادثه ای خبر داد که پس از بمبگذاری 4 مارس در یکی از روستاهای افغانستان بوقوع پیوست.

در گزارش روزنامه واشنگتن پست آمده است: «ارتش آمریکا اعتراف کرده که تفنگداران آن ماه گذشته میلادی پس از انفجار انتحاری در یکی از روستاهای نزدیک جلال آباد بیش از 40 غیرنظامی افغان را کشته و یا زخمی کردند.»

این روزنامه به نقل از فرماندهان آمریکایی که دستور انجام تحقیق در این باره را صادر کرده اند، عنوان کرد مدرک و شاهدی دال بر این امر نیافته اند که در زمان حادثه به سوی دسته ویژه یگان تفنگدار مستقر در منطقه با استفاده از سلاح های سبک، تیراندازی شده باشد.

این در حالی است که تفنگداران مدعی شده اند که پس از بمبگذاری، هدف تیراندازی قرار گرفته و افراد مسلحی را مشاهده کرده اند.

* 20 کشته و مجروح در حمله انتحاری به پلیس

در حمله یک بمبگذار انتحاری به پلیس افغانستان در شمال این کشور، 10 مامور پلیس کشته و 10 تن دیگر مجروح شدند. یک مقام امنیتی افغانستان با اعلام این خبر گفت، بمبگذار خود را در یک محوطه آموزشی پلیس شهر قندوز در شمال کشور منفجر کرد.