آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۶، شماره ۳۶۱۴
ورزشی
۲۳
ورزش جهان

کسب 5 سهمیه المپیک برای دوومیدانی؟

مجید کیهانی

به رغم آن که رئیس فدراسیون دوومیدانی بارها اعلام کرده است یکی از مهمترین اهداف فدراسیون در سال جدید کسب رکوردهای ورودی المپیک و مسابقات جهانی آن هم در گروه A این مسابقات است، اما با توجه به رکوردهای اعلام شده از سوی فدراسیون بین المللی دوومیدانی محقق شدن چنین هدفی برای دوومیدانی بسیار سخت و دور از دسترس است. در میان ورزشکاران دوومیدانی ایران و در تمامی مواد این رشته ورزشی تاکنون تنها احسان حدادی توانسته است با کسب نتیجه ای فراتر از 63 متر در ماده پرتاب دیسک مجوز حضور در گروه B مسابقات جهانی و بازی های المپیک را کسب کند. در این ماده شانس دیگر تیم ایران برای کسب سهمیه این مسابقات عباس صمیمی است که با توجه به رکوردهای اعلام شده 64 متر و 50 سانتی متر برای گروه A و 62 متر و 50 سانتی متر برای گروه B می تواند در این مسابقات حاضر باشد. البته این مساله در صورتی محقق خواهد شد که از دو پرتابگر برجسته ایرانی، یکی بتواند در گروه A مسابقات حاضر باشد و دیگری در گروه B، در غیر این صورت تنها حدادی شانس حضور در مسابقات را خواهد داشت.

در سایر مواد، ورزشکاران دو 800 متر از شانس بالایی برای کسب سهمیه المپیک برخوردارند. در این ماده، توجه به رکوردهای اعلام شده گروه A 1‎/40:45 دقیقه برای مسابقات جهانی و 1‎/00:46 دقیقه برای مسابقات المپیک و گروه B 1‎/60:46 برای مسابقات جهانی و 1:47 دقیقه برای مسابقات المپیک 2دوومیدانی کار کشورمان سجاد مرادی و احسان مهاجرشجاعی از شانس بالایی برای حضور در مسابقات جهانی و المپیک برخوردارند که این مساله نیز مستلزم آن است که حداقل یکی از این دو نفر رکورد گروه A را کسب کند.

در سایر موارد، شانس رسیدن به حد نصاب های اعلام شده برای ورزشکاران ایرانی بسیار سخت است، اگرچه در این میان ورزشکارانی همچون روح الله عسگری، رضا بوعذار، هادی سپهرزاد و محسن ربانی در صورت رسیدن به شرایط ایده آل می توانند امیدوار به حضور در این دو مسابقه مهم و برجسته باشند.