آرشیو چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۷۸۴
اخبار کشور
۱۴

یک منبع امنیتی عراق فاش ساخت: جلال شرفی به دستور سازمان اطلاعات آمریکا ربوده شد

یک منبع امنیتی عراق فاش ساخت که دبیر دوم سفارت ایران در بغداد با دستور سازمان سیا و توسط عناصر دستگاه اطلاعاتی جدید عراق ربوده شده بود.

خبرگزاری اخبار العراق (واع) به نقل از یک منبع بلندپایه امنیتی که به هویت وی اشاره ای نکرد، جزئیات ربوده شدن جلال شرفی دیپلمات ایرانی را شرح داد.

این منبع گفت: شش نفر از نیروهای وابسته به سازمان اطلاعاتی عراق با پوشیدن یونیفورم افراد مسلح و سوار بر چهار دستگاه خودروی غیرنظامی، جلال شرفی را به دستور سازمان اطلاعاتی آمریکا نزدیک بازار «گیلاوی» در منطقه الصالحیه واقع در نزدیکی سفارت ایران در بغداد ربودند. این مسئول امنیتی عراق تصریح کرد، شرفی به اتهام ورود سلاح از جمله بمب های ضدزره به عراق و دادن این بمب ها به ارتش المهدی در شهر العماره و السماوه در جنوب عراق، بازجویی شد.

به گفته این منبع، شرفی به یکی از مراکز دستگاه اطلاعاتی عراق در منطقه «القادسیه» در خارج از منطقه الخضراء منتقل شد و درباره اتهام ورود سلاح به عراق مورد بازجویی قرار گرفت.

این منبع همچنین فاش کرد که با دخالت شخصیت هایی در کابینه «نوری مالکی» از جمله «موفق الربیعی» مشاور امنیت ملی و «باقر جبرصولاغ» وزیر دارایی عراق سبب آزادی جلال شرفی شد.

گفتنی است پس از سقوط رژیم بعث سیستم اطلاعاتی عراق از دو دستگاه تشکیل شد.

دستگاه اول تحت عنوان وزارت امنیت ملی عراق که زیرنظر دولت مالکی اداره می شود و «شروان وائلی» نماینده دیدگاه های شیعه مسئولیت آن را بر عهده دارد.

اما دستگاه دوم که اقدام به ربودن جلال شرفی نموده کاملا مستقل از دولت عراق است و توسط «محمد عبدالله الشهوانی» یکی از افسران ارتش عراق اداره می شود.

به گزارش لس آنجلس تایمز این دستگاه وابسته به CIA بوده و فقط به آمریکایی ها پاسخگو است.

در همین رابطه یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه ایران نیز در مورد چگونگی دستگیری «جلال شرفی» دبیر دوم سفارت کشورمان در عراق گفت: ما هم بر این باوریم که آقای «جلال شرفی» به دست آمریکایی ها ربوده شده بود.

وی تصریح کرد: احتمال همکاری نیروهای عراقی با عناصر آمریکایی نیز وجود دارد.