آرشیو شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۶۱۳۱
سیاست
۳

مانع در روابط ایران و عراق!

پژمان کریمی

به گزارش پایگاه خبری الملف، وزیر امنیت ملی عراق- شیروان الوائلی- از توافق اولیه میان دولت عراق و آمریکا بر سر حمایت از گروهک تروریستی منافقین سخن گفته است. این مقام بلندپایه امنیتی عراق همچنین خبر داده است: نیروهای عراقی در کنار نیروهای چندملیتی در عراق، در ماموریت حمایت از اعضای گروهک یاد شده مشارکت می کنند.

سکوت مقامات دیگر عراق در برابر گزارش “الملف” نشان از درستی “خبر” این پایگاه خبری دارد. بر این پایه دولت عراق دگرگونی کاملی نسبت به مواضع قبلی خود نسبت به منافقین صورت داده است. پیش از این رئیس جمهور و وزیر امور خارجه عراق به روشنی از تاب نیاوردن حضور منافقین در کشورشان سخن گفته بودند. حمایت دولت عراق از منافقین بی تردید موضوعی نیست که جمهوری اسلامی ایران بتواند از کنار آن به سادگی گذر کند.

گروهک یاد شده 28 سال است که در برابر نظام مشروع و قانونی جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران فعالیت تروریستی می کند و جنایات فراوانی مرتکب شده است.

تنها همکاری با رژیم بعث عراق در جنگ علیه سربازان و مردم ایران و همراهی در سرکوب شیعیان و اکراد ضد بعث در اثبات تروریست بودن گروهک منافقین کافی است.

از این رو حضور منافقین در عراق و بویژه حمایت از این افراد می تواند مانعی بزرگ در روابط تهران- بغداد به شمار آید.

گروهک یاد شده که اینک با بحران های بزرگی همچون نبود مشروعیت مردمی، ریزش نیرو و تسلط اطلاعاتی جمهوری اسلامی مواجه است، هرازگاهی دست به عملیات تروریستی در داخل خاک ایران می زند تا مرگ خود را کتمان کرده و روحیه از دست رفته نیروهایش را بازپروری کند. در این حال دولت عراق باید بپذیرد که در صورت بروز هرگونه عملیات تروریستی منافقین، ایران حق دارد که به تروریست ها پاسخی درخور دهد.

از سوی دیگر اینک حمایت آمریکا از منافقین و تشویق عراق به اعمال این حمایت بهترین گواه در بی صداقتی آمریکا در مبارزه ادعایی با تروریسم است. ایران می تواند این موضوع را در محاکم حقوقی بین المللی به نقطه ای برای به چالش کشیدن آمریکا تبدیل کند.