آرشیو شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۶۱۳۱
اجتماعی
۲۲

فعالیت تجاری موسسات غیرتجاری

محمدصادق مسعودی

مفهوم فعالیت تجاری معلوم است و فعالیت غیرتجاری در قالب مفهوم مخالف آن تعبیر و تعریف می شود.

اما انجام هر فعالیتی اعم از تجاری و غیرتجاری مستلزم بودجه و منابع مالی است که مصارف هر فعالیتی را ممکن و عملکردی را توجیه می کند. فلذا اولین سوالی که در خصوص فعالیت موسسات غیرتجاری مطرح است این است که بودجه موسسات غیرتجاری از کجا تامین می شود؟

واقع آن است که موسسات غیرتجاری از محل موسسات تجاری ارتزاق می شوند و در دور و بر هر موسسه غیرتجاری، چندین موسسه تجاری به عنوان اسپانسر آن عمل می کنند. بدین نحو فلسفه وجودی موسسه غیرتجاری عقلا، منطقا و قانونا زیر سوال است و پاسخ دهنده به این سوال همانا موسس چنین موسسات غیرتجاری می باید باشند. توجه و تدقیق در مراتب زیر شاید در درک بهتر این موضوع کمک کند.

1 - موسسه غیرتجاری به نام مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات بنیادی خاورمیانه در تاریخ 30/1/73 تحت شماره 7976 ثبت می شود که موضوع فعالیت موسسه مطالعه و پژوهش است.

2 - ده ماه بعد شرکت بلارک گستر تحت شماره 110896 ثبت می شود که موضوع آن صادرات و واردات کالا است.

3 - چند ماه بعد شرکت رهاپویا تحت شماره 116405 در تاریخ 9/7/74 به ثبت می رسد که موضوع فعالیت آن صادرات و واردات است. با تدقیق در اسامی اولین مدیرانی که این دو موسسه تجاری را به ثبت رسانده اند مشاهده خواهد شد که مدیران موسسه غیرتجاری فوق الذکر در هیئت مدیره دو موسسه تجاری مزبور عهده دار سمت هستند و سرمایه هر سه شرکت یک میلیون ریال بیش نیست - آیا این رویکرد معنا و مفهومی جز غیرتجاری معرفی کردن فعالیت های تجاری نام دیگری هم دارد؟ شنیدن این پرسش از لسان ارگان های نظارتی جالب باید باشد.