آرشیو یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۷۸۷
اخبار خارجی
۱۶

اسلام گرایان در یک قدمی کرسی ریاست جمهوری ارتش ترکیه احساس خطر کرد

ستاد ارتش ترکیه با انتشار اعلامیه ای درباره خطر تضعیف نظام لائیک این کشور به طور علنی به مقابله با اسلام گرایان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری ها، پنج ساعت پس از برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری ارتش ترکیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که مدافع قطعی و مسلم اصول و آرمان های نظام لائیک است و در صورتی که در این انتخابات اسلام گراها به پیروزی برسند به طور آشکار و صریح به مقابله با این وضعیت خواهد پرداخت. در همین رابطه احزاب مخالف ترکیه پس از انتشار بیانیه ستاد ارتش اعلام کردند که خواهان برگزاری انتخابات فوری پارلمانی در ترکیه هستند.تصمیم مشترک رهبران احزاب جمهوریخواه خلق، مام میهن و راه راست برای برگزاری انتخابات زودهنگام پس از گفت وگوی تلفنی سه جانبه اعلام شد.

همزمان طرفداران نظام لائیک در ترکیه اعلام کرده اند امروز در اعتراض به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و حمایت از لائیسم تظاهرات بزرگی در اسلامبول برگزار خواهند کرد

حزب جمهوریخواه خلق که مخالف اصلی حزب حاکم به شمار می رود در اعتراض به حد نصاب نرسیدن شمار نمایندگان در رای گیری روز جمعه، بامراجعه به دادگاه قانون اساسی خواهان ابطال انتخابات، انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد.

از سوی دیگر دو نماینده عضو فراکسیون حزب حاکم عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه، نتیجه دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور را نویدبخش و پیروزی «عبدالله گل» در این انتخابات را محتمل دانستند.

«محمد کامیچ» نماینده پارلمان ترکیه تاکید کرد: حضور 368 نماینده در جلسه پارلمان برای رای گیری انتخابات ریاست جمهوری به ادعاهای حزب جمهوریخواه خلق که مایل به پیروزی گل در این انتخابات نیست، پایان داد.

وی گفت: نتیجه دور اول انتخابات نویدبخش بوده و نتیجه در جلسات دوم یا سوم پارلمان مشخص خواهد شد.

عبدالله گل در مرحله اول رای گیری، 357 رای مثبت به دست آورد که «احمد نجدت سزر» رئیس جمهور کنونی و همچنین دو رئیس جمهور قبلی، «تورگوت اوزال» و «سلیمان دمیرل» در زمان خود به آن دست نیافته بودند.

در این حال اتحادیه اروپا روز گذشته به ارتش ترکیه هشدار داد که در امور سیاسی این کشور دخالت نکند.

اتحادیه اروپا در این باره تاکید کرد که احترام به دموکراسی یکی از شرایط اصلی کاندیداتوری ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا است.