آرشیو یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۷۸۷
اخبار کشور
۳

برای نخستین بار دستگاه کنترلگر میله های راکتور هسته ای در کشور ساخته شد

دستگاه تمام اتوماتیک کنترل گر میله های کنترل راکتور هسته ای برای نخستین بار در کشور توسط یک دانشجوی دکترای تخصصی انرژی هسته ای واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شد.

به گزارش واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی سید علیرضا موسوی شیرازی دانشجوی دکترای تخصصی انرژی هسته ای گفت: دستگاه کنترلگر میله های کنترل راکتور هسته ای به صورت تمام اتوماتیک میله های کنترل این راکتور را بالا و پایین می برد به گونه ای که راکتور به حالت پایدار باقی می ماند.

وی با بیان این مطلب که این دستگاه پس از ثبت به تایید سازمان انرژی اتمی رسیده است افزود: این دستگاه در مواقع اضطراری حاضر به سقوط آزاد میله کنترل درون قلب راکتور است و قابلیت اتصال به رایانه کنترل راکتور از طریق رایانه و استفاده از سیستم کنترل از راه دور را نیز دارد.

موسوی شیرازی اظهار داشت: دستگاه کنترلگر تمام اتوماتیک میله های راکتور هسته ای برای مسابقه جهانی اختراعات که در کشور مالزی برگزار می شود تحت عنوان 2007 itex پذیرفته شده است.

به گفته وی این مسابقه از 27 اردیبهشت ماه سال جاری تا دوم خرداد ماه در کشور مالزی برگزار می شود و با بررسی های اولیه دستگاه تمام اتوماتیک کنترلگر میله های راکتور هسته ای از میان 700 شرکت کننده از سراسر دنیا رتبه 55 را بین 60 طرح اول به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه به مجهز بودن این دستگاه به سیستم فعالیت غیر اتوماتیک اشاره کرد وگفت: قسمت مکانیک این دستگاه از یک سیستم پیچ و مهره تبدیل و حرکت دورانی به خطی است.