آرشیو یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۷۸۷
اخبار کشور
۱۴

قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی: طرح سوئیس را قبول نداریم اما مذاکرات را ادامه می دهیم

قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مذاکرات اخیر لاریجانی و سولانا تاکید کرد که نتیجه مذاکره با نماینده اتحادیه اروپا از دید هیات ایرانی مثبت و سازنده بود.

دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی در گفت و گو با شبکه خبر دانشجو با اشاره به مذاکرات ایران و اروپا در ترکیه تاکید کرد: طرفین مذاکره بر این موضوع تاکید داشتند که از وضعیت موجود و فعلی که یک نوع بن بست سیاسی بوده است، باید مذاکره را به طرف عملیاتی تر و اجرایی تر شدن آن پیش برد.

وی در ادامه تصریح کرد: در صورتی که طرف اروپایی و شخص سولانا به عنوان نماینده کشورهای اروپایی در این مذاکره تلاش کند تا ابعاد مذاکره را به سمت اجرایی شدن هدایت کند، به نتیجه مطلوب تری در این مذاکره دست خواهیم یافت.

رحمانی فضلی با اشاره به اظهارات سولانا افزود: رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا اظهار خوشبینی کرده است که بتواند با صحبت هایی که با طرف اروپایی خواهد داشت، این مذاکرات را در شرایط واقعی تر و مثبت تری پیش ببرد.

قائم مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه در صورتی که اروپا پیشنهاداتی را طی مذاکره ارائه دهد که متناسب با شرایط ما باشد که بتوانیم با تکیه بر این پیشنهادات بن بست فعلی را بشکنیم، تاکید کرد: حاضریم گام های مطمئن و مورد اعتمادی را برداریم.

رحمانی فضلی با اشاره به این مطلب که رسانه های متفاوت و به ویژه رسانه های غربی مذاکره ایران و اروپا را مثبت ارزیابی کرده و فضا را مطلوب توصیف کردند و بر آمادگی دو طرف در ادامه مذاکره تاکید کردند، اظهار داشت: هر نوع پیشنهادی که به دنبال این تغییر لحن اروپایی ها ارائه شود که بتواند شرایط موجود را یک گام به جلو ببرد، از سوی جمهوری اسلامی ایران بررسی خواهد شد.

وی با تاکید بر این مطلب که ایران هرگونه طراحی را که در آن جمهوری اسلامی را به سمت تعلیق و تایم اوت سوق دهد، را رد خواهد کرد، اظهار داشت: طرح سوئیس چون هم بحث تعلیق و تایم اوت زمانی را دربرمی گیرد از سوی ایران پذیرفته نیست.

وی در پایان تاکید کرد: ایران به دنبال ایجاد فضای منطقی و واقعی بر مذاکرات است.