آرشیو یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۷۸۷
اخبار اقتصادی
۴

یونایتدپرس: واشنگتن نمی تواند از سرمایه گذاری در ایران جلوگیری کند

خبرگزاری یونایتدپرس اعلام کرد: کارشناسان و ناظران معتقدند با وجود اعتراض آمریکا به شرکت «او.ام.و» برای سرمایه گذاری در ایران، واشنگتن از نفوذ کافی برای جلوگیری از این سرمایه گذاری برخوردار نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یونایتدپرس، «او.ام.و» که بزرگترین شرکت نفت و گاز منطقه اروپای مرکزی است، هفته گذشته اعلام کرد، قصد دارد به منظور تولید گاز طبیعی و گاز ال.ان.جی در ایران سرمایه گذاری کند.

«او.ام.و» با فروش سالانه 13 میلیارد دلار، از بزرگترین بازیگران عرصه انرژی در اروپا به شمار می رود و پیش از این نیز سرمایه گذاری های قابل توجهی در کشورهای حساسیت برانگیزی همچون لیبی را تجربه کرده است.

اوایل هفته گذشته، «تام لانتوس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به «او.ام.و» هشدار داد که براساس قوانین جدید آمریکا که به زودی تصویب خواهد شد، این شرکت نمی تواند از تحریم های مترتب بر سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران، فرار کند.

وی گفت: از شنیدن اخبار مربوط به قرارداد «او.ام.و» با ایران خشمگین شدم. شورای امنیت سازمان ملل ایران را به علت فعالیت های هسته ای آن مورد تحریم قرار داده است و این قرارداد سرمایه گذاری «او.ام.و» مطمئنا حداقل به طور غیرمستقیم نوعی حمایت از برنامه های ایران محسوب می شود.

لانتوس افزود: «او.ام.و» از قوانین آمریکا درباره منع سرمایه گذاری های کلان در ایران، تخطی کرده است و اگر این پروژه را اجرایی کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرد.