آرشیو یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۷۸۷
اخبار اقتصادی
۴

درخواست مدیرجهاد کشاورزی استان هرمزگان سازمان مدیریت با اختصاص اعتبار پژوهشی آفات نباتی موافقت کند

شش درصد از 20هزار هکتار سطح زیر کشت باغ های لیموترش در استان هرمزگان آلوده به بیماری جاروک جادوگر هستند.

در این ارتباط از سازمان مدیریت و برنامه ریزی انتظار می رود با اعتبار مربوط به تحقیق و پژوهش درباره این نوع بیماری مهلک موافقت کند.

مهندس محمد نصوری- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در جمع خبرنگاران اعزامی از تهران با بیان این که استان هرمزگان از ویژگی های خاصی در زمینه کشاورزی، دامپروری و شیلات برخوردار است، کل سطح زیر کشت محصولات کشاورزی این استان را 158هزار هکتار عنوان کرد و گفت: فعالیت 25درصد از کل جمعیت استان و 9/21درصد ترکیب اشتغال بخش کشاورزی بیانگر جایگاه برتر و مهم این بخش در استان هرمزگان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان با اشاره به این که استان هرمزگان بیشترین سطح زیر کشت لیموترش را داراست، افزود: از 20هزار هکتار سطح زیر کشت باغ های استان هرمزگان حدود شش درصد به بیماری جاروک جارو جادوگر مبتلا هستند که رقم بالایی نیست ولی با توجه به نوع بیماری در سال های آتی امکان بالا رفتن میزان بیماری به صورت تصاعدی و آلوده کردن سطح گسترده ای از باغ های لیمو وجود دارد.

وی با بیان این که هیچ گونه راهکاری تاکنون برای مقابله با بیماری پیدا نشده است، افزود: در اواخر سال 85طرحی برای مبارزه با بیماری جاروک جادوگر ارائه شده که برای کل این طرح حتی اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی درنظر گرفته شده که متاسفانه تاکنون هنوز اعتبارات آن در این سازمان تامین نشده است.

امیری تولیدکننده این محصول نیز در گفت وگو با خبرنگاران گفت: تولید سالیانه لیمو در این استان 50هزارتن است که به دلیل خسارات این بیماری در سال زراعی 85-84 نزدیک به 15تا 20 هزار تن کاهش تولید در این محصول داشتیم.

وی یادآور شد: در صورتی که این بیماری مهار شود زمانی بیش از 10سال طول می کشد که محصول لیموترش در این استان حذف شود.

وی با تاکید بر خواص مفید و بالای این محصول و همچنین با اشاره به این که زمان فاسد شدن آن بین سه تا پنج روز بیشتر نیست، توجه به بازاریابی برای توزیع این محصول ارزشمند را ضروری دانست.

حقیقی تولید کننده دیگری نیز با اشاره به اینکه کاغذبازی برای پرداخت وام در بانک کشاورزی از مشکلات کشاورزان بخش رودان است، از مسئولان برای مهار بیماری جاروک جادوگر لیموترش استمداد طلبید.