آرشیو یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۲۴
اقتصادی
۲۱

بارندگی در کشور 27 درصد افزایش یافت

آتوسا دینیاریان

وضع بارندگی در اکثر مناطق کشور خوب گزارش شده است و مشکلی در زمینه تامین آب در تابستان سال جاری نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار «ایران»، حجم کل ریزش های جوی از مهر ماه 85 تا پایان فروردین ماه سال جاری به بیش از 393 میلیارد متر مکعب (معادل 238 میلی متر) رسیده است که این میزان بارندگی در مقایسه با میانگین دوره مشابه 38 ساله (214 میلیمتر)، 11 درصد و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته (188 میلیمتر) 27 درصد افزایش نشان می دهد.

بنابراین گزارش، مقایسه میزان ریزش های جوی از مهر لغایت فروردین ماه سال آبی 86-85 در حوضه های آبریز ششگانه کشور نسبت به متوسط درازمدت حوضه آبریز در دریای خزر افزایش، دریاچه ارومیه افزایش، مرکزی افزایش، هامون افزایش، سرخس افزایش و در حوضه آبریز خلیج فارس کاهش داشته است. همچنین مقایسه میزان بارندگی نسبت به سال گذشته در حوضه های آبریز ششگانه کشور خلیج فارس، دریای خزر، دریاچه ارومیه، مرکزی، هامون و سرخس افزایش نشان می دهد.

بنابر این گزارش کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور نیز با بارندگی های صورت گرفته افزایش یافته است، به طوری که حجم آب موجود در مخازن سدها نسبت به مدت مشابه سال قبل و با احتساب سدهای جدیدی که وارد مدار بهره برداری شده اند 2 درصد افزایش نشان می دهد.

این گزارش حاکی است در همه حوضه های آبریز کشور حجم آب ورودی به سدها نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش داشته است و این امر بویژه در سد دوستی منجر به افزایش چشمگیر حجم مخزن سد (565 میلیون مترمکعب) شده است. در حال حاضر حجم مخازن سدهای کشور به حدود22‎/5 میلیارد متر مکعب رسیده است که این میزان آب در مقایسه با سال گذشته بیش از 2 درصد افزایش نشان می دهد. این گزارش حاکی است در فروردین ماه امسال 77 درصد مخازن سدهای کشور پر شده است.

در همین حال زرگر معاون وزیر نیرو در امور آب نیز اعلام کرد: سال آبی 86-85 سال پر بارانی است به طوری که در طول 10 سال گذشته برای نخستین بار، میزان بارندگی از حد میانگین متوسط گذشته است و حتی برخی از سدهای کشور امسال برای نخستین بار آبگیری شده اند.