آرشیو یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۷۸۷
اخبار ورزشی
۱۳

برای نخستین بار در جهان صورت گرفت انجماد صنعتی اسپرم شتر دوکوهانه

برای نخستین بار در جهان، انجماد صنعتی اسپرم شتر دوکوهانه در ایستگاه تحقیقات امور دام مشکین شهر انجام شد.

دکتر امیر نیاسری مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه تهران، با اعلام این خبر گفت: اجرای این طرح علمی از دو سال پیش با هدف حفظ ذخائر ژنتیکی شتری سانان با همکاری دانشگاه تهران، مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان آغاز و در مقیاس آزمایشگاهی به نتیجه رسید.

به گفته این مسئول هم اکنون بیش از هزار و 200 دوز اسپرم شتر دوکوهانه انجماد سازی شده در آزمایشگاه وجود دارد و در صورت انقراض نسل این حیوان، مجددا می توان نژاد آن را زنده نگه داشت.

دکتر امیر نیاسری با بیان اینکه هم اکنون کمتر از یکصد نفر شتر دوکوهانه در کشور وجود دارد افزود: هم اکنون چهار نفر شتر تک کوهانه آبستن که حامل جنین شتر دو کوهانه است در مرکز تحقیقات امور دام مشکین شهر نگهداری می شوند.

وی در جواب این سؤال که چرا محققان با کم رنگ شدن نقش شتر در زندگی مردم و حتی عشایر همچنان برای ابقای نسل این حیوان تلاش می کنند گفت: گوشت و شیر شتر از ارزش غذایی بیشتری برخوردار است و با توسعه تکنولوژی انتقال جنین، می توان میزان تولید گوشت و شیر آن را تا حد قابل توجهی افزایش داد.

نیاسری تصریح کرد در صورت موافقت مسئولان ذیربط ایستگاه تحقیقات امور دام مشگین شهر به مرکز جمع آوری اسپرم و توزیع آن در جهان تبدیل شود.