آرشیو یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۷۸۷
شهرستان ها
۱۱

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان: خودداری شهرداران از پرداخت بدهی، کتابخانه ها را با مشکل روبه رو ساخته است

خودداری شهرداری بندرعباس از پرداخت بدهی ده میلیارد ریالی خود به انجمن کتابخانه ها، کتابخانه های این شهرستان را با مشکلات زیادی روبه رو کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در حاشیه بازدید از کتابخانه های استان ضمن اعلام این مطلب افزود: براساس قانون، شهرداری ها موظف هستند نیم درصد از درآمدهای شان را به حساب انجمن کتابخانه شهرستان واریز کنند. در واقع منبع مالی عمده کتابخانه ها باید از محل نیم درصد شهرداری ها تامین شود، اما متاسفانه بعضی شهرداری ها از تمکین قانون و انجام وظیفه قانونی خود خودداری کرده و برمشکلات کتابخانه ها و کتابداران زحمتکش می افزایند.

«محمد جعفر بهداد» خاطرنشان کرد: نبودن درک و نگاه فرهنگی در بعضی شهرداران سبب شده که آنها از نقش آفرینی در عرصه فرهنگ غافل شوند و حتی در برابر قانون نیز بایستند.

وی تصریح کرد: امکان مجبور کردن شهرداری ها از طریق مراجع نظارتی برای پرداخت بدهی های شان وجود دارد که ظاهرا چاره ای هم جز پیگیری این راهکار نمانده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان همچنین یادآوری کرد: بعضی شهرداری ها پول کتابخانه ها را نمی دهند و آنوقت از محل این منبع مالی- که در واقع متعلق به دیگران است- فعالیت های بی محتوای فرهنگی، بلکه خلاف قانون انجام می دهند و متاسفانه گاهی در جهت مقاصد سیاسی و انتخاباتی به فعالیت هنری و فرهنگی می پردازند که خسارات معنوی زیادی به جامعه وارد می سازد.

وی وضعیت بغرنج کتابداران و کتابخانه ها را محصول سیاسی کاری و قانون گریزی بعضی شهرداران دانست و تاکید کرد: زمان مماشات با شهرداران متخلف به پایان رسیده و فصل جدیدی برای احیای حقوق پایمال شده کتابخانه ها فرارسیده است.