آرشیو یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۷۸۷
حوادث
۱۵

رئیس دیوان عالی کشور: شعب تشخیص به شعبه های عادی تبدیل می شوند

رئیس دیوان عالی کشور درباره حذف شعب تشخیص از دیوان عالی کشور گفت: شعب تشخیص فعلا به صورتی دیگر تغییر کرده و فقط اعاده دادرسی از طریق رئیس قوه قضاییه انجام می شود.

آیت الله حسین مفید اظهار داشت: پرونده های گذشته در حال رسیدگی است تا تمام شود و پس از آن شعب تشخیص به شعب عادی تبدیل می شوند.

با نظر شورای نگهبان درباره لایحه اصلاح ماده 18 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب، اختیار تجدیدنظر در مواردی که مغایرتی با شرع مقدس شناخته می شد، از شعب تشخیص دیوان عالی کشور سلب و برعهده رئیس قوه قضائیه گذاشته شد. انحلال شعب تشخیص موضوع ذیل تبصره 4 به معنای انحلال شعب دیوان عالی کشور نیست.

در همین زمینه مشاور رئیس قوه قضاییه گفت: شعب تشخیص دیوان عالی کشور به علت این که فاقد ساز و کار مناسب بود در عمل موجب اطاله دادرسی در روند رسیدگی به پرونده ها می شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی درباره مصوبه اصلاح ماده 18 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب اظهار داشت: حذف شعب تشخیص یکی از کارهای خوب قوه قضاییه بوده است.

وی گفت: تشکیل شعب تشخیص دیوان عالی کشور در قوه قضاییه اقدام غیرمفیدی بود که پس از اینکه این قوه متوجه این اشتباه شد، درصدد اصلاح آن برآمد.

مشاور رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه این شعب فقط بدان جهت تشکیل شده بود که اگر رایی برخلاف اسلام بود متوقف کند، گفت: از این پس و با این مصوبه تشخیص خلاف بین شرع بودن برعهده رئیس قوه قضاییه خواهد بود و این نظارت با طریق خاص و بدون سازو کار موجود در شعب تشخیص دیوان عالی کشور صورت خواهد گرفت.

یونسی تصریح کرد: وجود شعب تشخیص دیوان عالی کشور علاوه بر این که موجب اطاله دادرسی در رسیدگی به پرونده ها می شد در مواردی راه اعمال غرض را هم باز می کرد.