آرشیو دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۴۴۳
جهان سیاست
۱۹

حمله توپخانه آمریکا به جنوب بغداد همزمان با وقوع 10 انفجار رخ داد

نیروهای به رهبری آمریکا صبح روز گذشته از حمله توپخانه ای در بغداد استفاده کردند که پایتخت را با انفجارهای مهیب لرزاند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این انفجارها از ساعت 9 صبح دیروز آغاز و 15 دقیقه به طول انجامید.

میزان و شکل این انفجارها نشان داد هدفشان مناطق شبه نظامیان سنی در حاشیه جنوبی بغداد بوده است.

ارتش آمریکا در بیانیه ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد، توپخانه ای ارتش پایگاه فعالی در نزدیکی پایگاه نظامی راشد عراق در جنوب بغداد را مورد هدف قرار داد اما هیچ جزییات بیش تری در این باره ارایه نکرد.

عراقی ها در جنوب بغداد نیز اعلام کردند، نیروهای آمریکایی و عراقی عملیات هایشان را که در منطقه الدوره در بغداد از شنبه شب آغاز کرده اند،_ افزایش دادند.

آن ها گفتند، هدف این انفجارها مواضع شبه نظامیان در منطقه الدوره بوده است.

کریستوفر گارور، سخنگوی ارشد آمریکا نیز اعلام کرد، «علت انفجارهای صبح دیروز حمله توپخانه ارتش آمریکا بود اما وی از بیان مطلبی درباره هدف این حمله خودداری کرد.»

فرماندهان ارتش آمریکا می گویند شبه نظامیان از جمله گروه «دولت اسلامی القاعده در عراق» در این مناطق بغداد مجددا تشکیل گروه داده تا حملات و شبکه های بمب گذاری را به راه اندازند.

این اظهارات در حالی بیان شد که خبرگزاری رویترز از وقوع 10 انفجار مهیب در بغداد خبر داد.

در همین حال امدادرسانان عراقی اعلام کردند تعداد تلفات حادثه خودروی بمب گذاری شده در کربلا روز گذشته به 63 تن رسید. این مقامات تعداد مجروحان را نیز 170 تن بر شمردند.

سخنگوی مرکز بهداشت کربلا گفت: «بسیاری اجساد تکه تکه شده ناشناس در میان خرابه های به جا مانده از این انفجار یافت شده که احتمالا خبر از تلفات بیش تر این انفجار دارد»

نوری المالکی، نخست وزیر عراق در بیانیه ای در واکنش به این حمله گفت: «دو خطر عراق را تهدید می کند: القاعده و طرفداران صدام، دیکتاتور سابق عراق.»

رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق با صدور بیانیه ای حمله تروریستی عصر شنبه در کربلا را که به کشته و مجروح شدن بیش از 200 تن منجر شد، محکوم کرد.

سید عبدالعزیز حکیم، رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق با صدور بیانیه ای اقدام جنایتکارانه و تروریستی عصر روز شنبه در نزدیکی حرم حضرت عباس (ع) در کربلا را محکوم کرده و آن را جنایتی جدید از سوی تشکیلات القاعده و گروه های صدامی دانست.