آرشیو پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۲۸
بین الملل
۵

ماموریت ویژه گیتس و رایس درباره کره شمالی و نظامی شدن ژاپن

گروه بین الملل- دو مقام ارشد سیاسی نظامی آمریکا در سفری به خاور دور به بررسی مساله نظامی شدن ژاپن و نیز مناقشه کره شمالی پرداختند. کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا که در ماموریتی ویژه به همراه رابرت گیتس وزیر دفاع این کشور به ژاپن رفته است، در دیدار با تارو آسوهمتای ژاپنی خود به کره شمالی هشدار داد که آمریکا نمی تواند برای همیشه خویشتندار باشد.

رایس همچنین از تعهد واشنگتن برای تغییر در روابط نظامی آمریکا و ژاپن خبر داد. آمریکا خواستار فعال تر شدن حضور نظامی ژاپن در خاور دور است و توکیو در حال انجام تغییراتی در قانون اساسی خود برای عهده دار شدن چنین مسئولیتی است.

ژاپن همچنین در حال خریداری و نصب 2 سامانه دفاع موشکی برای دفاع از امنیت خود و 50 هزار نظامی آمریکایی مستقر در این کشور است. رایس گفت: «آمریکا و ژاپن به خاطر آزمایش های هسته ای کره شمالی در اکتبر گذشته و افزایش قدرت نظامی چین، همکاری نظامی خود را افزایش می دهند.»

رایس همچنین در پاسخ به سؤالی درباره خودداری کره شمالی از انجام تعهدش برای توقف فعالیت نیروگاه هسته ای یونگ بیون به خاطر رفع نشدن انسداد 25 میلیون دلار منابع این کشور در بانک های ماکائو گفت: «حل مشکلات مالی از انتظار پیچیده تر طرفین بوده است.»

به گفته رایس، آمریکا به خاطر همین مشکلات فرصت بیشتری را در اختیار کره شمالی قرار داده تا به تعهدات خود در مذاکرات هسته ای شش جانبه عمل کند. این در حالی است که پیونگ یانگ، آمریکا را به اعمال فریب و مانع تراشی در آزادی دارایی بلوکه شده خود متهم کرده است.

خبرگزاری کره شمالی به نقل از منابع نظامی این کشور گزارش داد: «هواپیماهای جاسوسی آمریکا و کره جنوبی در ماه گذشته میلادی (آوریل) دست کم 180 پرواز و عملیات شناسایی برضد کره شمالی انجام داده اند.»

در این گزارش آمده است: اقدامهای آمریکا در انجام پرواز های شناسایی و جاسوسی بر فراز خاک کره شمالی موجب افزایش تنش و ایجاد فضای جنگی در منطقه شده است.