آرشیو پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۷۹۱
اخبار اقتصادی
۴

معاون ارزی بانک مرکزی: صندوق تثبیت درآمدهای نفتی تشکیل شد

بانک مرکزی بمنظور ساماندهی سرمایه گذاری های بخش خارجی ، صندوق تثیبت درآمدهای نفتی تشکیل داد که سبب توسعه بخش خصوصی می شود.

دکتر محمد جعفرمجرد معاون ارزی بانک مرکزی درحاشیه همایش بررسی فرصت های تجاری ایران و سوئد با بیان این مطلب گفت: یکی از اهداف بانک مرکزی، افتتاح شعب بانک های خارجی درکشور است که کاهش آسیب پذیری بودجه را به دنبال دارد و درنرخ نفت نیز تاثیر می گذارند.

مجرد سهم تولید سرانه ملی از نفت را بین 15تا 18 درصد اعلام کرد و افزود: کشور ایران دارای منابع نفتی هیدروکربنی و منابع دیگری نظیر فولاد و مس است که بین کشورهای صادرکننده حامل های انرژی دارای رتبه چهار ذخایر نفتی و دوم ذخایر گازی است.

وی اظهار کرد: در طول سال های اخیر دربخش اقتصادی شاهد 5-6 درصد رشد بودیم و در بخش فروش نیز، عملکرد خوبی داشتیم، به نحوی که این بخش با 10الی 11 درصد افزایش همراه بوده است.

وی تورم را از چالش های اساسی بخش مالی ایران دانست و افزود: ایران در سال گذشته با

9/13 درصد تورم همراه بود که بانک مرکزی مشمول آن است و هدف بانک مرکزی، تک رقمی کردن تورم است.وی با اشاره به اعمال محدودیت درفعالیت شعبه لندن بانک سپه گفت: بانک سپه در سال 1925 میلادی تاسیس شده و همیشه تابع قوانین بین المللی بوده است و تحریم آن نقض قوانین بانکداری بین المللی است.