آرشیو پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۷۹۱
اخبار اقتصادی
۴

علیرغم مخالفت های آمریکا صورت گرفت آمادگی بانک جهانی برای سرمایه گذاری در پروژه انتقال گاز ایران به هند و پاکستان

بانک جهانی پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان وهند موسوم به خط لوله صلح را یک قرارداد «برد- برد» توصیف کرد و برای تامین اعتبار این پروژه 7 میلیارد دلاری اعلام آمادگی کرد.

به گزارش «ایسنا» با وجود مخالفت های آشکار آمریکا با خط لوله صلح، بانک جهانی این پروژه 7 میلیارد دلاری را منفعت آمیز دانسته و اعلام آمادگی کرده که به تامین اعتبار آن بپردازد.

«پارفول پاتل»، قائم مقام بانک جهانی با ابراز تمایل از سوی این بانک برای تامین اعتبار پروژه به خبرنگاران گفت: پاکستان هنوز به صورت رسمی چنین درخواستی را به بانک جهانی اعلام نکرده و این بانک آماده است که در صورت درخواست رسمی به تامین اعتبار بپردازد.

وی گفت: خط لوله گاز ایران یک پروژه «برد- برد» برای هند و پاکستان است و علاوه بر این کاملا اجرایی است و نیازهای انرژی این دو کشور را تامین می کند.

وی تصریح کرد: بانک جهانی در صورتی که درخواست رسمی تامین اعتبار پروژه را دریافت کند، با جدیت تمام آن را بررسی خواهد کرد. این در حالی است که مقامات ارشد ایالات متحده بارها مخالفت آشکار خود را با اجرایی شدن پروژه خط لوله صلح اعلام کرده اند.

این مقام ارشد بانک جهانی که در اسلام آباد سخن می گفت، تاکید کرد: در صورت اجرایی شدن این پروژه پاکستان همچنین از هند حق ترانزیت نیز دریافت می کند که این مسئله برای تقویت اقتصاد رو به رشد آن بسیار ضروری است.

این در حالی است که منابع هندی اعلام کرده اند که هند و پاکستان یک قدم دیگر به امضای توافقنامه سه جانبه برای خط لوله صلح نزدیک تر شده اند و بخشی از اختلافات خود در خصوص نرخ ترانزیت را کنار گذاشته اند.

یک منبع آگاه هندی اعلام کرد: اختلافات با پاکستان در خصوص نرخ ترانزیت کاهش یافته است واکنون احتمال امضای توافقنامه سه جانبه تا پایان ماه ژوئن امکان پذیر به نظر می رسد.

براساس گزارش های موجود، پاکستان پیشنهاد پیشین حق انتقال 57/1 دلاری در ازای هر میلیون «بی.تی.یو» گاز را به حدود 75/0 دلار کاهش داده است.

این در حالی است که هند نمی خواهد مبلغی بیش از 55/0 دلار برای حق ترانزیت پرداخت کند که این رقم نیز سالانه در حدود 220 میلیون دلار خواهد شد.