آرشیو پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۲۸
صفحه آخر
۲۴

مستندی به سبک مایکل مور درباره تونی بلر

گروه فرهنگ و هنر - یک فیلم مستند درباره از بین رفتن حقوق مدنی شهروندان بریتانیایی در دوره نخست وزیری تونی بلر تا دو ماه دیگر در سالن های سینمای این کشور به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش رویترز «سلب آزادی» عنوان این مستند تازه ساخت است که در آن با ناظران و مفسران سیاسی نام آشنایی که از منتقدان تونی بلر به خاطر حمایت از آمریکا در حمله به عراق بودند، مصاحبه شده است و کاهش محبوبیت بلر نزد مردم بریتانیا را به نمایش می گذارد.

کریس آتکینز، کارگردان این اثر مستند، با اظهار امیدواری از این که داستان هزاران بریتانیایی ای که زندگی شان تحت تاثیر سیاست های بلر قرار گرفت مورد توجه تماشاگران و منتقدان قرار گیرد، گفت: «سلب آزادی» تقلیدی از دیگر مستند معروف ضدبوش «فارنهایت 9‎/11» نیست، اما مایکل مور به همه ما مستندسازان نشان داد که سینمای سیاسی هم می تواند برای گیشه ها پول بیاورد.

وی در ادامه مصاحبه خود افزود: «ما هم دیدگاهی داریم. ما چیزهایی را به گوش مردم می رسانیم که به بنگاه های خبرپراکنی رادیویی و تلویزیونی اجازه داده نمی شود آنها را فاش کنند و ما بی رودربایستی بلر را هدف خود قرار داده ایم. این فیلم صدای یکپارچه مردم است: به اندازه کافی از آزادی ما سوءاستفاده کرده اید و ما دوباره آزادی هایمان را می خواهیم.»

برپایه این گزارش، جذب سرمایه برای ساخت این فیلم فرایند دشواری بود و آتکینز موفق شد تهیه کننده معروف کرت انگسفهر - که بر روی دو مستند معروف مور «بولینگ برای کلمباین» و «فارنهایت 9‎/11» کار کرده بود، را متقاعد به همکاری کند. همچنین اکران این فیلم تا 2 ماه آینده که همزمان با کناره گیری تونی بلر از قدرت پس از 10 سال نخست وزیری خواهد بود، به تاخیر انداخته شده است.

گفتنی است فیلم «سلب آزادی ها» برخی از جنجالی ترین تصمیم های گرفته شده در دوره نخست وزیری بلر همچون «جنگ عراق»، کارت های هویت و محدودیت های تظاهرات و اعتراض های عمومی را به چالش خواهد گذاشت.