آرشیو پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۷۹۱
اخبار خارجی
۱۶

تحصن شیعیان به دنبال تخریب مسجدی در شرق عربستان

به دنبال اعتراض شیعیان شرق عربستان به تخریب مسجدی در شهر عوامیه این شهر تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی عربستان درآمد.

براساس گزارش سایت اینترنتی «اسلام آنلاین» ماموران شهرداری عوامیه شنبه گذشته مسجد شیعیان در میدان کربلای این شهر را با بولدوزر تخریب کرد. شیعیان این شهر در اعتراض به این اقدام ماموران شهرداری عوامیه دست به تحصن در میدان مرکزی این شهر زدند. شیعیان از علمای اسلامی و سیاستمداران خواستند در مقابل این اقدام ضدشیعی بایستند. به دنبال این اعتراضات نیروهای امنیتی ریاض به شهر عوامیه اعزام شدند. اکنون بیش از سه روز است که این شهر تحت کنترل شدید نیروهای امنیتی قرار دارد.

چند ماهی است که دولت ریاض فشار خود را علیه شیعیان افزایش داده است. در این راستا نیروهای امنیتی عربستان شیخ «نمر باقرالنمر» امام جماعت مسجد مزبور را دستگیر کردند.

چرا که ایشان از حقوق شیعیان دفاع می کرد و بارها خواستار احیای حقوقی شیعیان در امور سیاسی، اجتماعی و مذهبی آنان شده بود. پیش از این نیروهای امنیتی شیخ حسن صفار از رهبران روحانی شیعیان شرق عربستان را دستگیر کرده بودند. گفتنی است بیشتر ساکنان شهر عوامیه شیعه هستند.

آنان می گویند زمین مسجد میدان کربلا وقفی است و ساختمان آن از طریق جمع آوری کمک های مردمی ساخته شده است. اما مقامات محلی مدعی اند این مسجد در زمین های دولتی بنا شده و دولت در نظر دارد ساختمانی در آن احداث کند که جشن ها و مراسم های عمومی در آنجا برگزار شود.