آرشیو پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۷۹۱
شهرستان ها
۱۱

استاد زبان و ادبیات فارسی: سعدی به برخی از واژه ها شخصیت شعری داد

همایش بزرگداشت و نکوداشت شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی شاعر پرآوازه ایرانی در شهرکرد برگزار شد.

دکتر محمدحکیم آذر استاد زبان و ادبیات فارسی در این همایش گفت؛ سعدی با استادی هرچه تمامتر به واژه هایی که شخصیت شعری نداشتند، شخصیت بخشید و کارکرد آنها را در شعر فارسی شاعرانه کرد.

وی افزود: سعدی در اشعار خود به ویژه در غزلیات خود برای واژه ها به شکل قراردادی شخصیت شاعرانه پدید آورد و بر مفاهیم آنها دلالتی شاعرانه داد.

حکیم آذر یادآور شد: برخی از واژه ها به دلیل زشت و زمخت بودن نمی توانند در هیچ شکل شعری گنجانده شود، ولی سعدی با استادی تمام این واژه ها را در شعر به کار برد و به آنها معنای جدیدی بخشید.

وی گفت: واژه هایی مانند عقرب، گدا، خون، زهر، سگ، مرده و مار چندان رویکرد شخصیتی شاعرانه نداشتند، ولی سعدی با تلاش های خود این واژگان غیرلطیف را لطافت بخشید و معنای جدید از آنها در شعر فارسی خلق کرد.

این استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: شیخ اجل سعدی شیرازی یکی از بزرگترین و نام آورترین شاعران ایران زمین است و با شعر خود پیونددهندگان اندیشه جهان اسلام به جهان است و بر آرمانهای بشری و اتحاد اقوام تاکید دارد.

وی گفت: سعدی وحدت فکری انسانها را در یکتاپرستی و خداپرستی به زبان شیرین پارسی بیان می کند و آن را برای نسلهای آینده باقی می گذارد.

حکیم آذر افزود: محتوای کتابهای گلستان و بوستان سعدی پر از حکمت و اندرز و اخلاق و سیاست و تعلیم و تربیت است و آوردن صنایع ابدی و آراستگی کلام بیانگر تسلط او بر شعر و زبان فارسی بوده است.