آرشیو پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۷۹۱
شهرستان ها
۱۱

درخواست جمعی از دانشجویان و اساتید از مسئولان: نگهداری مجتمع فرهنگی- سینمایی دزفول را به دانشگاه صنعتی جندی شاپور بسپارید

جمعی از دانشجویان دانشگاه جندی شاپور دزفول خواستار نگهداری مجتمع فرهنگی- سینمایی دزفول شدند؛ تا این اثر زیبای معماری و فرهنگی از خطر نابودی رهایی یابد.

به گفته دانشجویان این مجتمع سال هاست که به وضعیت اسفباری دچار شده و علی رغم اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان اداره اسلامی شهرستان دزفول برای تجدید حیاط آن، متاسفانه توفیقی حاصل نشده و به دلایل مختلف از جمله بدهی های سنگین آب و برق و هزینه نگهداری و همچنین حقوق مستخدمان و نیروهای فنی حفظ و نگهداری و اداره آن را توسط ارشاد اسلامی غیرممکن ساخته است.

در ادامه این گزارش آمده است: مسئولان دانشگاه نیز در سال های گذشته با انجام مکاتباتی از مدیران ارشاد اسلامی خوزستان درخواست کردند؛ نگهداری این مجتمع را به صورت موقت هم که شده به دانشگاه بسپارند تا بدین طریق هم مجتمع از رکود و خطر نابودی نجات یابد و هم مشکل بزرگ و چندین ساله دانشجویان معماری که با کمبود کلاس، امکانات و فضای آموزشی روبه رو هستند حل شود اما تاکنون هیچ پاسخ مثبتی به این پیشنهاد سازنده داده نشده است.

همچنین اساتید دانشگاه بر این عقیده اند؛ در صورت موافقت با این پیشنهاد اداره ارشاد اسلامی نیز می تواند از سالن های نمایش و فیلم آن به صورت مستمر استفاده کند و به نوعی از این مجتمع استفاده دومنظوره خواهد شد.

شایان ذکر است: مجتمع فرهنگی- سینمایی دزفول به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به وسیله یک تیم خبره طراحی و در سال 1372 به بهره برداری رسید و این بنای ارزشمند تا سال 1380 نیز از فعالیت های قابل توجهی برخوردار بود اما به دلیل بی توجهی مسئولان و هزینه مالی سنگین اداره و نگهداری آن هم اکنون به شکل بنای بلااستفاده و متروکه ای مانده و بسیاری از تجهیزات آن نیز آسیب جدی دیده اند.

این مجتمع به دلیل برخورداری از ویژگی های خاص معماری و رنگ و بوی معماری ایرانی- اسلامی و استفاده از آجرنماها و کاشی های لعابی در تمام ساختمان و همچنین کاربرد بادگیرهای مدرن و استفاده از سقف های گنبدی جدید از سازه های زیبا و ارزشمند ساخته شده پس از جنگ تحمیلی در خوزستان است.