آرشیو شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۴۴۷
اخبار شرکت ها
۱۶
تحلیل بنیادی

قطعات اتومبیل ایران

در مورد این شرکت در گزارشاتی که طی هفته های گذشته ارایه کرده بودیم به اندازه کافی صحبت کردیم.

اما در ادامه قصد داریم که محاسبه دقیق تری را نسبت به سود سال 85 این شرکت ارایه کنیم. سود سال 85 این شرکت از دو محل سود حاصل از زیر مجموعه ها و سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها تشکیل شده است.

بر اساس آخرین اطلاعیه ای که شرکت ارایه کرده است، پیش بینی کرده که از محل سود تقسیمی شرکت های زیرمجموعه حدود 9 میلیارد تومان و از محل فروش سرمایه گذاری ها حدود 8/3 میلیارد تومان سود به دست بیاورد.

سود حاصل از زیر مجموعه های این شرکت را می توان به صورت جدول زیر تفکیک کرد.

در واقع سود اصلی این شرکت از طریق سه شرکت بزرگ زیرمجموعه حاصل می شود. دو شرکت رینگ سازی مشهد و الکتریک خودروی شرق در طی روزهای اخیر سود نهایی سال 85 خود را اعلام کرده اند.

براساس اطلاعیه هایی که این شرکت ها ارایه داده اند شرکت رینگ سازی مشهد سود خود را از 330 ریال به 279 ریال و الکتریک خودروی شرق سود خود را از 780 ریال به 129ر1 ریال افزایش داد.

با توجه به این تعدیلات و با فرض این که شرکت اگزوز خودروی خراسان نیز _40 درصد تعدیل منفی دهد، می توان سود قطعات اتومبیل را به شکل زیر تغییر داد.

توجه به محاسبات بالا می توان گفت که تعدیل مثبت شرکت الکتریک خودروی شرق علاوه بر پوشش تعدیلات منفی سایر زیرمجموعه ها تعدیل مثبتی را برای شرکت قطعات اتومبیل به ارمغان آورد.

اما همان طور که گفته شد، قسمت دیگری از سود این شرکت (حدود 8/3 میلیارد تومان) از طریق فروش سرمایه گذاری ها تامین خواهد شد. با توجه به فروش حدود 5/16 درصد از سهام رینگ سازی مشهد و فروش حدود 8/16 درصد از سهام الکتریک خودروی شرق و با توجه به بهای تمام شده نازل این شرکت ها این شرکت توان پوشش سود مزبور را نیز خواهد داشت.

در کل با توجه به محاسبات انجام شده نه تنها این شرکت توان پوشش سود پیش بینی شده را خواهد داشت بلکه احتمال تعدیل حدود 10 درصد نیز برای این شرکت وجود دارد.