آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۳۰
اجتماعی
۶

کاهش 17 درصدی مرگ و میر مادران با ترویج زایمان طبیعی

گروه اجتماعی - در روز جهانی «ماما» بر توانمندسازی ماماها برای ارتقای کیفیت زندگی مادران تاکید شد.

دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت روز جهانی ماما اعلام کرد: امروز در کشور شاهد دستاوردهای ارزشمندی در زمینه شاخص های سلامت زنان و کودکان هستیم و آنچه برای ارتقای بیشتر موردنیاز است وجود نظامی است که از درون خانه و خانواده و از سطح جامعه شروع شود و زنان را به زنجیره خدمات و مراقبت های بهداشتی متصل کند.

وزیر بهداشت، همچنین، در جمع خبرنگاران با تاکید بر ترویج زایمان طبیعی در کشور گفت: «ترویج زایمان طبیعی یکی از سیاست های جدی وزارت بهداشت است که سال گذشته منجربه کاهش 17 درصدی مرگ و میر مادران در کشور شد.»

وی با اشاره به این که دفتر مامایی وزارت بهداشت، پیش از دوره وزارت او منحل شده است، گفت: تشکیل زیرمجموعه ای در مدیریت کل جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت به تمرکز همکاران ماما منجر شد که آثار خوب و فعالیت های گسترده تری داشته است.

* بیش از 30 هزار نفر از 47 هزار مامای کشور بیکار هستند.

دکتر شهاب الدین صدر رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما تعداد ماما ها را در کشور 47 هزار نفر عنوان و ابراز کرد: ماما ها بعد از پزشکان عمومی دومین دسته پزشکی هستند که بیشترین جمعیت را دارند اما با این وجود، مورد غفلت واقع شده اند.

وی با استناد به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی مبنی بر این که باید به ازای هر 1000 تولد 30 تا 50 ماما وجود داشته باشد، تعداد تولدهای کشور را سالیانه حدود یک میلیون عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر به ازای هر 1000 تولد در کشورمان تنها 12 ماما موجود است.

صدر گفت: از 47 هزار ماما هم اکنون بیش از 30 هزار نفر بیکار هستند و چنانچه استانداردهای جهانی را در نظر بگیریم، این امر نباید اتفاق بیفتد.

بر این اساس رئیس سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: بیکاری تعداد زیادی از ماماهای کشور نشان دهنده نقص در ساز و کار شبکه بهداشت کشور است که این موضوع باید اصلاح شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی، عمده مشکلات ماما ها را عدم عقد قرارداد شرکت های بیمه گر دانست و تصریح کرد: سازمان نظام پزشکی به شدت برای حل این مشکل تلاش می کند.