آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۳۰
بین الملل
۵

بحران به روابط ایروان و باکو بازگشت

گروه بین الملل برخی از مقامات ارمنستان به اظهارات الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان درمورد مذاکرات برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری غیردولتی «توران»، سرژ سارکیسیان نخست وزیر ارمنستان در این ارتباط گفت: من نمی دانم علی اف با این اظهارات خود چه هدفی را دنبال می کند.

وی بدون توضیح درمورد جزئیات مذاکرات 2 کشور افزود: موضع ارمنستان درباره حل مناقشه قره باغ تغییری نکرده و همان موضعی است که ما بارها آن را اعلام کرده ایم.

وان آوانسیان معاون مجلس ارمنستان نیز در واکنش به اظهارات علی اف گفت: قرار گرفتن منطقه قره باغ کوهستانی در ترکیب جمهوری آذربایجان ممکن نیست.

ولادیمیر کاراپتیان سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان نیز درواکنش به اظهارات رئیس جمهوری آذربایجان مبنی بر این که توازن نظامی به نفع کشورش تغییر کرده است، گفت: سخنان الهام علی اف حاکی از ضعیف بودن این کشور است.

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در جمع آوارگان آذری گفت: ارمنستان با حل مرحله ای مناقشه قره باغ و خارج کردن نیروهای خود از 7 شهرستان در اطراف منطقه قره باغ کوهستانی، موافقت کرده است.

وی به تشریح جزئیات مذاکرات این کشور با ارمنستان درباره حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ با میانجی گری گروه مینسک پرداخته و افزوده بود: جزئیات مذاکرات محرمانه میان 2 کشور را به علت تلاش ارمنستان برای تحریف ماهیت مذاکرات و توافقات حاصل شده، فاش می کند.

رئیس جمهوری آذربایجان اضافه کرد: چنانچه ارمنستان راه صلح را انتخاب نکند و حاضر به خروج از سرزمین های اشغالی نشود، جمهوری آذربایجان قدرت آزادی سرزمین های خود از طریق نظامی را دارد.

اختلاف میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان درپی اقدامات ساکنان ارمنی قره باغ کوهستانی برای کسب استقلال که موجب درگیری نظامی 2 کشور در سال های 1992 تا 1994 میلادی شد، بروز کرد و هنوز ادامه دارد.

جمهوری آذربایجان در جریان این درگیری نظارت بر قره باغ کوهستانی را ازدست داد و علاوه بر آن 7 شهرستان دیگر این کشور در اطراف این منطقه اشغال و قریب یک میلیون نفر آذری ازجمله ساکنان آذری قره باغ کوهستانی، آواره شدند.