آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۳۰
بین الملل
۵

شمارش معکوس برای انتقال قدرت در پاریس

گروه بین الملل پس از 16 روز مبارزه پرسروصدا میان دو طیف راستگرایان و سوسیالیست ها، امروز تکلیف رهبری آینده الیزه روشن خواهد شد.

نمایندگان احزاب سوسیالیست و اتحادیه جنبش مردمی در حالی امروز رویاروی یکدیگر قرار خواهند گرفت که روز گذشته اتباع فرانسه در کشورهای ماورای بحار به پای صندوق آرا رفتند.

هر دو نامزد ریاست جمهوری یعنی سگولن رویال و نیکولا سارکوزی تا پایان روز جمعه فرصت داشتند برای رسیدن به کاخ الیزه به مبارزه تبلیغاتی خود ادامه دهند و پس از این دیگر این صندوق ها خواهند بود که رئیس جمهور آینده فرانسه را مشخص خواهند کرد.

آخرین نظرسنجی ها حاکی از برتری سارکوزی 52 ساله بر رویال 53 ساله است. نیکولا سارکوزی وسگولن آخرین ساعات مبارزه انتخاباتی خود را در فضایی پر از اتهام و جنگ روانی بر ضد همدیگر به پایان بردند.

«سگولن رویال» نامزد سوسیالیست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، «نیکولا سارکوزی» تنها رقیب محافظه کار خود را به «جورج بوش» تشبیه کرد و گفت: انتخاب چنین فردی خطرناک خواهدبود.

به گزارش «سی.ان.ان» رویال در گفت وگوی اختصاصی با رادیو فرانسه، با اشاره به نقش سارکوزی به عنوان وزیر کشور در ایجاد ناآرامی های شدید پاریس در سال 2005 گفت: دیدگاه سختگیرانه سارکوزی نسبت به قانون سبب خواهدشد تا فرانسه غرق در خشونت شود.رویال همچنین در گفت وگوی دیگری با روزنامه «لوپاریزین»، سارکوزی را به تقلید از سیاست های محافظه کارانه «جورج بوش» رئیس جمهوری آمریکا متهم کرد. نامزد سوسیالیست دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ادامه مبارزه انتخاباتی خود گفت: انتخاب نیکولا سارکوزی، انتخابی خطرناک خواهدبود.دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امروز برگزارمی شود. از نتایج نظرسنجی های اخیر چنین برمی آید که سارکوزی همچنان شانس بیشتری برای پیروزی درانتخابات دارد.

برخی کارشناسان نیز معتقدند رویال و سارکوزی اکنون از قدرت یکسانی برخوردارند و هرگونه پیش بینی در این باره که سرانجام چه کسی عنوان ریاست جمهوری فرانسه را تصاحب خواهدکرد، کار دشواری است.