آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۳۰
ایران زمین
۲۰

تجلیل از پیشکسوتان موسیقی بومی هرمزگان

بندرعباس خبرنگار «ایران»: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان گفت: موسیقی هرمزگان ریشه در اصالت ها و خاستگاهی بس رفیع در اعتقادات مردم این دیار دارد و باید درحفظ این اصالت ها وانتقال آن به نسل های آینده تلاش کرد.

همایون امیرزاده شنبه در آئین تجلیل ازهنرمندان و پیشکسوتان موسیقی شهرستان بندرخمیر، افزود: موسیقی جنوب افزون بر اصیل بودن، ریشه دراعتقادات ومذهب مردم این خطه نیز دارد. وی ادامه داد: اهالی موسیقی جنوب بدون وضو دست به ساز نمی زدند واین خود نشان از تاییدات عمیق دینی ومذهبی در موسیقی این منطقه است و بر همگان تکلیف است که درحفظ و اشاعه آن کوشش کنند.

وی اضافه کرد: سابقه موسیقی هرمزگان به قدمت تاریخ دریانوردی است که در سفر به کشورهای دیگر، هنگام پارو زدن و بالابردن بادبان از موسیقی و ریتم استفاده می شد و موسیقی هرمزگان به وسیله همین دریانوردان به دیگرکشورها منتقل می شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاداسلامی هرمزگان اظهار داشت:می توان رگه هایی از موسیقی هرمزگان را حتی در شرق آسیا، کشورهای حوزه خلیج فارس و آفریقا یافت.

امیرزاده افزود: ما هرمزگانی ها باید قدرآن چه را که داریم بدانیم ویکی از این داشته ها موسیقی این خطه است که در همه شئونات زندگی مردم ساری و جاری است.

در این آئین از«علی رادمهر» هنرمند و پیشکسوت موسیقی و سرود شهرستان بندرخمیر به همت اداره آموزش وپرورش این شهرستان و با حضور رؤسای ادارات، معلمان و دانش آموزان تجلیل شد.