آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۳۰
ایران زمین
۲۰

صید ترال گونه های کمیاب خلیج فارس را تهدید می کند

بوشهر - خبرنگار «ایران»: صید غیر مجاز ترال از سوی برخی صیادان سودجو، گونه های کمیاب آبزیان خلیج فارس را در معرض انقراض قرار داده است.

دکتر بهروز اتابک زاده مدیرکل شیلات بوشهر در نشست بررسی راهکارهای جلوگیری از صید غیر مجاز در استان بوشهر افزود: در روش صید ترال صیادان از تورهای ریزبافت استفاده می کنند که این تورها همچون جارو آبزیان را از کف دریا جمع می کند. وی اظهار داشت: در صید ترال امکان صید آبزیان غیر خوراکی و لاروهای برخی موجودات کمیاب نیز وجود دارد که زیان های هنگفتی به ذخایر و گونه های خلیج فارس وارد کرده است.

اتابک زاده یادآور شد: روش صید ترال چندین سال است که در استان بوشهر ممنوع است، اما در یکی از استان های همجوار که اتفاقا زیستگاه و مرکز تکثیر برخی از گونه های کمیاب و با ارزش آبزیان است، هیچ گونه محدودیتی برای آن اعمال نمی شود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر تصریح کرد: این امر موجب شده گونه ماهی حلوا سفید و شوریده که از گونه های مرغوب و با صرفه اقتصادی بالا در بخش صید و صیادی است با انجام صید ترال در معرض تهدید قرار گیرد.

وی افزود: صیادان سودجویی که به شیوه صید ترال حیات آبزیان را در معرض خطر قرار داده اند، در فصل های تخم ریزی نیز اقدام به صید می کنند که موجب شده فعالیت صید و صیادی برای دیگر صیادان غیر اقتصادی شود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر تصریح کرد: به دلیل حساسیت این موضوع و جلوگیری از به خطر افتادن معیشت شمار زیادی از فعالان این بخش، بر اساس مصوبه سفر استانی هیات دولت به استان بوشهر، بیش از 30 فروند کشتی صید ترال در این استان خریداری و از چرخه صید خارج شد.