آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۳۰
ایران زمین
۲۰

حراج اسب های اصیل ترکمن در گلستان

گرگان - خبرنگار «ایران»: نخستین بازار حراجی اسب های ترکمن در شهرستان گنبدکاووس استان گلستان با حضور خریداران و فروشندگان اواسط خردادماه امسال برپا خواهد شد.

«غلامعلی سوسرایی» فرماندار شهرستان گنبدکاووس در این باره گفت: بازار بورس اسب مستلزم مقدماتی نظیر داشتن بانک اطلاعات و صدور تاییدهای لازم برای اسب است که برپایی این حراجی از اقدام های اولیه برای ایجاد زیرساخت بازار دائمی است.

سوسرایی افزود: باوجود مسائل و مشکلات اساسی که درباره پرورش اسب در منطقه وجود دارد ساماندهی به وضع بازار خرید و فروش در ایجاد اشتغال، حل مشکلات پرورش اسب و حمایت از پرورش دهندگان مؤثر است.

وی گفت: در حال حاضر برخی اسب های منطقه با قیمت های نازل خریداری و با بهایی بسیار بالاتر در دیگر نقاط کشور فروخته می شود که ایجاد بازار فروش اسب، کمکی به پرورش دهندگان برای کسب سود منطقی و افزایش تولید می کند.

سوسرایی تصریح کرد: با راه اندازی بازار بورس اسب در این منطقه علاوه بر جذب مشتریان داخلی و خارجی و افزایش درآمد پرورش دهندگان، خریداران نیز از اصالت اسبی که می خرند مطمئن خواهندشد. فرماندار گنبد ادامه داد: استان گلستان دارای قابلیت های بسیار در پرورش اسب است که احیای آن انسجام و عزم بیشتر مسئولان را نیاز دارد.

«حکیم ایگدری»، مسئول مجموعه سوارکاری گنبدکاووس نیز در این مورد گفت: براساس تصمیم گیری های انجام شده بازار حراجی اسب امسال 2روز برپاخواهدشد که پنجشنبه قبل از هفته قهرمانی مسابقات کورس بهاره و پاییزه برای این منظور در نظر گرفته شده است. وی با بیان این که تاکنون هیچ بازاری برای عرضه اسب در استان وجود نداشته افزود: در حراجی یاد شده خریداران می توانند برای دیدن اسبها در مجموعه سوارکاری حضور به هم رساندند که از هم اکنون ثبت نام شروع شده است.

ایگدری همچنین با اشاره به این که جشنواره اسب اصیل ترکمن 3 خرداد ماه در گنبدکاووس برگزار می شود، افزود: در این جشنواره 70 اسب اصیل ترکمن از استان گلستان و خراسان شمالی در 7 کورس 10 اسبی در مجموع به رقابت خواهند پرداخت که جوایزی برای مالکان اسبهای برنده در نظر گرفته و قهرمان قهرمانان به عنوان اسب برتر جشنواره اعلام خواهدشد.

در شهرستان گنبدکاووس حدود 1200راس اسب از نژادهای مختلف وجود دارد که براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی گنبدکاووس از سال 72 حدود 250 اسب اصیل ترکمن در شهرستان پرورش یافته است.