آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۳۰
اقتصادی
۲۱

شرکت ملی نفت خبر داد: عرضه سهام شرکت های نفتی در بورس های ترکیه و امارات

گروه اقتصادی: ایران برای واگذاری سهام شرکت های نفتی با بورس های منطقه ای در ترکیه وامارات مذاکره می کند.

رئیس ستاد اصل 44 قانون اساسی در شرکت ملی نفت ایران درگفت و گو با مهر گفت: ایران مذاکراتی را با بورسهای منطقه ای همانند ترکیه و امارات برای واگذاری سهام شرکتهای نفتی ایرانی و قابل واگذاری در بورس داشته است.

علی کاردورافزود: نتیجه مذاکرات در این باره مشخص نیست، اما نکته مهم درباره واگذاری سهام شرکتهای نفتی در بورس های منطقه ای نحوه قیمت گذاری آنهاست.

وی تاکید کرد: به عبارتی دیگر، کارگزاران بورس در ایران که نسبت به قیمت گذاری این شرکت ها اقدام می کنند باید با همتایان خود در کشورهای همسایه به یک فرمول جدید در قیمت گذاری برسند که هم در ایران و هم در بورسهای منطقه ای قابل استفاده باشد.

به گفته رئیس ستاد اصل 44 قانون اساسی در شرکت ملی نفت ایران، چنانچه این فرمول وجود نداشته باشد برای واگذاری سهام شرکت ها در بورسهای خارجی دوباره باید مطالعات جدیدی از سوی کارگزاران بورسهای منطقه ای برروی این شرکتهای قابل واگذاری صورت گیرد و ارزش دارایی این شرکت ها از سوی کارشناسان این شرکت صورت گیرد.

وی درپاسخ به این سؤال که آیا سرمایه های بخش خصوصی ایران توان خرید چنین حجمی از منابع را دارد یا نه، گفت: در اینجا مهم جذب سرمایه های ایرانی خارج از کشور است زیرا حجم این سرمایه ها بسیار زیاد است. کاردور گفت: برای جذب و ترغیب سرمایه های ایرانی خارج از کشور برای خرید سهام شرکتهای نفتی مزایایی همانند تخفیف 6‎/5 درصدی در خوراک قابل عرضه به پالایشگاه ها به منظور کاهش قیمت تمام شده کالاها و افزایش سود آنها و عرضه تولیدات محصولات مجتمعهای پتروشیمی به قیمت خارج از کشور، به عبارتی یکسان سازی نرخ محصولات پتروشیمی از مهمترین راه هایی است که برای جذب سرمایه ها به سوی بورس برای خرید سهام شرکتهای نفتی در نظر گرفته شده است. ارزش دارایهای 124 شرکت نفتی حدود 60 میلیارد دلار برآورد شده است.