آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۳۰
صفحه آخر
۲۴

اولیور استون آگهی ضد جنگ خود را ساخت

گروه فرهنگ و هنر - کارگردان برنده اسکار «اولیور استون» ساخت آگهی سی ثانیه ای خود در انتقاد از جنگ آمریکا با عراق و لزوم عقب نشینی سربازان آمریکایی از خاک این کشور را به پایان برده است.

به گزارش فرانس پرس، این آگهی که به سفارش تشکل سیاسی Moveon.org وابسته به حزب چپ ساخته شده است، سربازی را نشان می دهد که در سالهای 2003 و 2004 در خاک عراق جنگیده است و حال خواستار عقب نشینی سربازان آمریکایی است. این سرباز که «جان برونز» نام دارد، می گوید: «بوش سعی کرد این جنگ را به بهانه این که عملیاتی برای آزادی مردم عراق است، قانونی جلوه دهد، اما من این احساس را نداشتم. آدم هایی که به ما حمله می کردند، مردمی بودند که حس می کردند ما در حال اشغال سرزمین شان هستیم.

بر پایه این گزارش، استون که فیلم هایی با محوریت جنگ ویتنام همچون «متولد چهارم ژوئیه» و پلاتون را ساخته است در دهه 1960 در جنگ ویتنام حضور داشت. او در مصاحبه ای به شباهت های میان دخالت آمریکا در عراق با آنچه سالها پیش در ویتنام رخ داده بود، اشاره می کند و می گوید: «من سه فیلم درباره ویتنام ساختم و فکر کردم این جنگ را پشت سر گذاشته ایم، اما این جنگ تکرار همان جنگی است که 40 سال پیش اتفاق افتاد. ما باید به حرف سربازانی که بر می گردند، گوش دهیم.»

او در پاسخ به سؤالی درباره احتمال ساخت فیلمی درباره جنگ عراق گفت: «این جنگ نسل من نیست. با این حال دوست دارم فیلمی درباره سیاست های پشت پرده آن بسازم.»

رن کاویک، یکی از کهنه سربازان جنگ ویتنام که در جریان این جنگ معلول شده است و داستان زندگی اش در فیلم «متولد چهارم ژوئیه» استون به تصویر کشیده شده است، در این فیلم می گوید: «چند زن و مرد دیگر با ویلچر به کشورهایشان برگردند. این جنگ هیچ توجیهی ندارد.»