آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۴۴۸
عمران و ساختمان
۵
گزارش

رییس انجمن شرکت های ساختمانی در نامه ای به رییس جمهور هشدار داد: عواقب ناگوار پرداخت نکردن بدهی های شرکت های ساختمانی

طبق موازین قانونی شرکت های ساختمانی ملزم هستند در مناقصات کارهای عمرانی بر اساس فهرست بها زمان مناقصه پیشنهاد قیمت ارایه کنند و برای جبران تورم مقرر شده است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی به نیابت از طرف شرکت ها، شاخص های تعدیل را در مورد فصول فهرست بهای هر سه ماه یک بار محاسبه و اعلام کند.

بهاالدین ادب،رییس انجمن شرکت های ساختمانی در نامهای به رییسجمهور _اعلا م کرد:«با ابلاغ بسیار دیرهنگام شاخص های تعدیل سه ماهه اول و دوم سال 1385 در تاریخ 19/1/1386 که با واقعیت افزایش قیمت مصالح و دستمزدها فاصله زیادی دارد، این ظن به ذهن متبادر می شود که دست هایی عامدا در صدد نابودی شرکت های ساختمانی است; ولی سوال مهم این است که آیا نابودی حرفه ساختمان که باعث حرکت و پویایی 500 حرفه دیگر است و به ازای هر 60 متر مربع زیربنا 5/2 نفر شغل مستقیم و مستمر و 3/0 نفر شغل غیرمستقیم مستمر اشتغال زایی به وجود می آورد به نفع منافع ملی است.»

آیا تاخیر در بهره برداری از پروژه های عمرانی و معطل ماندن سرمایه گذاری های انجام شده شکوفایی اقتصادی را درپی خواهد داشت؟آیا شایسته است مستضعف ترین قشرهای اجتماعی که همانا کارگران ساختمانی و خانواده های وابسته آن ها هستند سرگردان دریافت حقوق معوقه خود باشند؟ و آیا پرداخت نشدن به موقع صورت وضعیت کارکرد شرکت های ساختمانی و کافی نبودن تعدیلات باعث استقراض وسیع شرکت ها برای پرداخت حقوق کارگران و خرید مصالح ساختمانی نبوده و این امر باعث توسعه عملیات ربوی در کشور نخواهد شد؟

آیا سازمان مدیریت و برنامه ریزی تعهد شرعی و حقوقی نداشته است که شاخص ها را منطبق با واقعیت و بر اساس کارشناسی تهیه و اعلام کند؟

انجمن شرکت های ساختمانی طی مکاتبات و ارسال طومارهایی در سال 1385 افزایش بی رویه و لجام گسیخته قیمت ها علی الخصوص در مورد فولاد، قیر و حمل و نقل و... را اعلام کرد.هم اکنون با مضایق بی شماری که برای این صنف زحمتکش و آبادگر به وجود آمده است هشدار می دهیم که بدون پرداخت به موقع صورت وضعیت ها، ابلاغ به موقع شاخص های تعدیل و اعلام شاخص های واقعی که برابری با نرخ تورم داشته باشند، ادامه حیات شرکت های ساختمانی با خطر جدی روبه رو بوده و در پی آن تعطیلی پروژه ها و کاهش اشتغال پدیده ای ناگزیر است که این انجمن از عواقب ناگوار آن تبری می جوید.