آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۴۴۸
صفحه آخر
۲۴
شفای امروز

تغییر ژنی که موجب بروز بیماری قلبی می شود

دانشمندان یک واریاسیون ژنی (فرم تغییر یافته ژنتیکی) را در انسان کشف کرده اند که به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به سکته قلبی را در انسان افزایش می دهد.

محققان در کانادا و ایسلند این تغییر ژنی را در بیش از 17هزار فرد سالم یا مبتلا به مشکلات قلبی دنبال کردند و به این نتیجه رسیدند 20درصد از این افراد در نوع تغییر ژنی که در نقشه ژنتیکی خود دارند که این باعث 60درصد افزایش احتمال ابتلا به مشکلات قلبی در آن ها می شود. در افرادی که اولین حمله قلبی آن ها در سن پایین (کم تر از 50 تا 60 سال) رخ می دهد احتمال داشتن این فرم تغییر ژنی دو برابر افرادی است که در این سنین مشکلات قلبی ندارند.

نتایج این تحقیقات در ژورنال پزشکی «ساینس» به چاپ رسیده است. در این تحقیق پزشکان در دو گروه بیماران و افراد سالم به بررسی نقشه ژنتیکی پرداختند و به این نتیجه رسیدند که یک کد ژنتیکی خاص- که در واقع یک تغییر بسیار بسیار جزیی نسبت به یک ژن طبیعی دارد- در افراد مبتلا به بیماری قلبی و به خصوص آن هایی که در سنین پایین تر دچار مشکلات قلبی شده اند، بسیار شایع تر است.

این تغییر ژنی در کروموزومی که به نام 21P9 شناخته می شود احتمالا در یک پنجم افرادی که دچار مشکلات قلبی و سابقه حملات قلبی هستند دیده می شود و در یک سوم افرادی که خیلی زود و در سن کم دچار مشکلات قلبی می شوند هم این ژن در نقشه ژنتیکی وجود دارد. علت این که این مساله و تغییر کوچک ژنی چطور می تواند باعث افزایش احتمال حملات قلبی شود، مشخص نشده است.

کمپانی «دی کد» که مقر آن در ریکجاویک ایسلند است اعلام کرده که قصد دارد براساس نتایج این تحقیقات نوعی آزمایش ژنتیکی را معرفی کند که می تواند احتمال بروز بیماری های قلبی در آینده را حدس بزند.