آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۲
اخبار داخلی
۲

ارائه تسهیلات به استادان بازنشسته دانشگاه ها

تهران خبرگزاری جمهوری اسلامی:محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب اسلامی، مصوبه این شورا در خصوص انتخاب روز اخلاق و مهرورزی را ابلاغ کرد.براساس این مصوبه، روز 17 ربیع الاول روز اخلاق و مهرورزی نامگذاری شد.همچنین محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری آیین نامه تکریم استادان بازنشسته دانشگاه ها را ابلاغ کرد.براساس این آیین نامه برخی تسهیلات برای استادان بازنشسته دانشگاه ها در نظر گرفته شده است.در این آیین نامه آمده است: افراد مشمول این آیین نامه همه اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی کشور هستند که با رتبه استاد تمامی به افتخار بازنشستگی نایل می شوند.

براساس تبصره ای از این آیین نامه، افرادی که بنا به حکم هیات های پاکسازی و یا هیات های انتظامی بازنشسته اعلام شده باشند و اساتید مقیم خارج از کشور، مشمول این آیین نامه نخواهند بود.

در ماده دوم این آیین نامه آمده است: وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی موظفند کارت شناسایی یکسانی برای اساتید بازنشسته دانشگاه و موسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی طراحی کنند.

این کارت شناسایی به عنوان معرفی نامه معتبر خواهد بود.

ماده دیگری از آیین نامه تکریم استادان بازنشسته دانشگاه ها صراحت دارد که به منظور بهره مندی از تجارب ارزشمند اساتید بازنشسته، همه موسسات موضوع این آیین نامه موظفند فضای مناسبی را همراه با تجهیزات کافی به عنوان کانون اساتید ایجاد و ارائه کنند.

این آیین نامه همچنین تاکید دارد که افزایش حقوق سالیانه اعضای هیات علمی به بازنشستگان با رتبه استاد تمامی قابل تسری خواهد بود.

در ماده پنج این آیین نامه آمده است: روسای موسسات موضوع این آیین نامه می توانند اساتید بازنشسته را براساس مصوبه سال 1383 شورای عالی به عنوان مشاور به کار گیرند.

ماده هفت این آیین نامه صراحت دارد که اساتید موضوع این آیین نامه می توانند به شرط پذیرش مقاله با معرفی دانشگاه از تخفیف 50 درصدی در هزینه خطوط هواپیمای داخلی دولتی یک نوبت برای شرکت در همایش های علمی خارجی و دو نوبت برای شرکت در همایش های علمی داخلی در سال استفاده کنند.

در ماده دیگری همه موزه ها، اماکن گردشگری، موسسات فرهنگی و کتابخانه هایی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند، موظف شدند با ارایه کارت اساتید بازنشسته در نرخ خدمات حداقل 50 درصد تخفیف منظور کنند.