آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۲
اخبار داخلی
۴

طرح های دولت برای ساخت و توسعه آزادراه های کشور در سال جاری

سرویس اقتصادی: طرحهای دولت برای ساخت و توسعه آزاد راه های کشور درسال جاری تشریح شد. مهندس منتظری مجری طرحهای ساخت و توسعه آزادراه های کشور دیروز در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب که امسال مبلغ 135 میلیارد تومان به اعتبار مصوب برای ساخت آزادراه های کشور اختصاص یافته است، گفت: وزارت راه تصمیم دارد فهرست استفاده آزادراه های کشور از 275 میلیارد تومان اعتبار دیگر را به منظور کسب مجوز برای انتشار اوراق مشارکت به سازمان مدیریت بدهد. به گفته وی در سال جاری از 29 فروردین مشارکت در احداث 2 آزادراه ارومیه تبریز به طول 125 کیلومتر و نیز آزادراه پل زال به اندیمشک به طول 50 کیلومتر آغاز شده است. همچنین ظرف 2 ماه آینده مشارکت در ساخت قطعه دوم آزادراه ساوه همدان به طول 85 کیلومتر آغاز می شود. وی افزود: امسال تکمیل آزادراه قزوین رشت به طول 127 کیلومتر و نیز آزادراه تهران پردیس به طول 22 کیلومتر در اولویت طرحهای دولتی در این بخش است، ولی بهره برداری از این 2 آزادراه به سال آینده موکول خواهد شد.

به گفته وی، امسال آزاد راه خلیج فارس به طول 92 کیلومتر که بندر امام خمینی را به اهواز متصل می کند در مهرماه به بهره برداری خواهد رسید. همچنین 26 کیلومتر دیگر از آزادراه کنار گذر شهید کاظمی که به عنوان کنار گذر غرب اصفهان مشهور است به بهره برداری خواهد رسید. اضافه می شود بخشی از این آزادراه اواخر سال قبل به بهره برداری رسیده بود. همچنین امسال فاز یک آزادراه کنار گذر شرق اصفهان به طول 32 کیلومتر به بهره برداری خواهد رسید. منتظری گفت: وزارت راه در حال مذاکره برای یافتن طرف مشارکت در احداث آزادراه های اصفهان شیراز، سیرجان بندرعباس و تبریز بازرگان است.

همچنین مذاکره برای یافتن شریک احداث آزادراه دوم تهران قم بزودی آغاز می شود. به گفته وی، هفته قبل قرارداد مشارکت مالزی در احداث کنار گذر جنوبی تهران به طول 125 کیلومتر و با اعتباری معادل 412 میلیون دلار که به صورت فاینانس تامین می شود به امضاء رسید.