آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۲
اخبار داخلی
۴

سهام شرکت های نفتی ایران در بورس های خارجی عرضه می شود

ایران برای واگذاری سهام شرکت های نفتی با بورس های منطقه ای در ترکیه و امارات مذاکره می کند. رئیس ستاد اصل 44 قانون اساسی در شرکت ملی نفت ایران درگفتگو با مهر گفت: ایران مذاکراتی را با بورس های منطقه ای همانند ترکیه و امارات برای واگذاری سهام شرکت های نفتی ایرانی و قابل واگذاری در بورس داشته است.

علی کاردورافزود: نتیجه مذاکرات در این باره مشخص نیست اما نکته مهم درباره واگذاری سهام شرکت های نفتی در بورس های منطقه ای نحوه قیمت گذاری آنهاست.

وی تاکید کرد: به عبارتی دیگر، کارگزاران بورس در ایران که نسبت به قیمت گذاری این شرکت ها اقدام می کنند باید با همتایان خود در کشورهای همسایه به یک فرمول جدیدی در قیمت گذاری برسند که هم در ایران و هم در بورس های منطقه ای قابل استفاده باشد.

به گفته رئیس ستاد اصل 44 قانون اساسی در شرکت ملی نفت ایران، چنانچه این فرمول وجود نداشته باشد، برای واگذاری سهام شرکت ها در بورس های خارجی دوباره باید مطالعات جدیدی از سوی کارگزاران بورس های منطقه ای برروی این شرکت های قابل واگذاری صورت گیرد و ارزش دارایی این شرکت ها توسط کارشناسان این شرکت صورت گیرد. کاردورهمچنین درباره خصوصی سازی در بخش نفت گفت: حجم منابع نفتی بسیار زیاد است و باید اول بررسی کرد که آیا بخش خصوصی توان خرید چنین حجمی از منابع را دارد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل پیش بینی می شود سهام شرکت های نفتی به تدریج واگذار شود.

کاردور گفت: برای جذب و ترغیب سرمایه های ایرانی خارج از کشور جهت خرید سهام شرکت های نفتی مزایایی همانند تخفیف 6/5 درصدی در خوراک قابل عرضه به پالایشگاه ها به منظور کاهش قیمت تمام شده کالاها و افزایش سود آنها و عرضه تولیدات محصولات مجتمع های پتروشیمی به قیمت خارج از کشور یا به عبارتی یکسان سازی نرخ محصولات پتروشیمی از مهمترین راه هایی است که برای جذب سرمایه ها به سوی بورس برای خرید سهام شرکت های نفتی در نظر گرفته شده است.

ارزش دارای هایی 124 شرکت نفتی حدود 60 میلیارد دلار برآورد شده است.