آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۲
شهرستان ها
۸

فضای فکری متفاوت میان معماری غرب و شرق

تئوریسین معماری و معمار برجسته کشور گفت: دو فضای فکری متفاوت میان معماری غرب ومعماری شرق وجود دارد.

دکتر فلامکی در آیین برگزاری همایش ملی هفته معماری در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با اشاره به این که معماری غرب بریک سری اصول منطقی استوار است اما معماری شرقی و اسلامی به مفاهیم معنوی و ذاتی انسان توجه دارد، افزود: با وجود این تفاوتها، این دو فضای فکری می تواند مکمل هم برای ایجاد یک معماری نو و برجسته باشند که تلفیق این دو مقوله برعهده دانشجویان این رشته است.

وی تدبیر را پیش از هر اقدامی در رشته معماری لازم دانست و تاکید کرد: چنانچه انسان تدبیر و تفکر مورد نیاز را در خلق اثری نداشته باشد، معلوم نخواهد بود که آفریده او چقدر دوام یابد.

دکتر فلامکی در بخش دیگری از سخنان خود مدنظر قرار دادن معماری اصیل و سنتی ایرانی و اسلامی را به عنوان سرلوحه کارهای معماری به عنوان یک اصل انکارناپذیر عنوان کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز نیز در این آیین آثار معماری به جامانده براساس معماری سنتی ایرانی و اسلامی را برگرفته از فطرت و روح بشر دانست و گفت: از جامعه معماری کشور این انتظار می رود که معماری شکوهمند اسلامی و ایرانی را به دنیای عاری از آرامش و معنویت امروزی برگردانند. دکتر وکیل زاده ابراز امیدواری کرد با تدبیری که جامعه معماری در این خصوص به کار می گیرد شهرها به گونه ای بازسازی شوند که استرس ها و فشارهای روانی از اذهان مردم پاک شده و به آرامش برسند.درپایان این همایش از جمعی از پیشکسوتان رشته معماری کشور تقدیر شد.