آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۲
سیاست
۱۶

پارلمان ترکیه با انتخاب رئیس جمهوری با رای مستقیم مردم موافقت کرد

تهران واحد مرکزی خبر:کمیسیون قانون اساسی مجلس ترکیه با اصلاح قانون اساسی برای انتخاب رئیس جمهور با رای مردم موافقت کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، کمیسیون قانون اساسی مجلس ترکیه با پیشنهاد حزب عدالت و توسعه مبنی بر انتخاب رئیس جمهور با رای مستقیم مردم به جای انتخاب وی در مجلس موافقت کرد.

این طرح مقدمه ارائه لایحه ای برای اصلاح قانون اساسی در مجلس ترکیه است.از سوی دیگر، هزاران تن از طرفداران لائیسم نیز در شهر مانیسا در غرب ترکیه در اعتراض به سیاست های دولت این کشور تظاهرات کردند.

این تظاهرکنندگان از عبدالله گل، وزیر امور خارجه این کشور که نامزد ریاست جمهوری است، خواستند که نامزدی خود را پس بگیرد و ترکیه لائیک باقی بماند. این درحالی است که بیست و یک حزب سیاسی ترکیه در انتخابات سراسری پارلمانی این کشور که در 22 ژوئیه (31 تیر) برگزار خواهد شد، به رقابت خواهند پرداخت.

به گزارش شبکه خبری سی.ان.ان ترک، شورای عالی انتخابات ترکیه با اعلام این مطلب، اسامی احزاب سیاسی ترکیه را که در انتخابات آینده این کشور شرکت خواهند کرد، به شرح ذیل اعلام کرد:

عدالت و توسعه، راه راست، مام میهن، جمهوریخواه خلق، سعادت، دمکراتیک چپ، اتحاد بزرگ، ترکیه مستقل، دسترنج، سوسیال دمکرات خلق، حق و آزادی، ائتلای خلق، حزب کارگر، حزب کمونیست ترکیه، آزادی و همبستگی، حریت و تحول، جامعه دمکراتیک، حزب ترکیه روشنفکر، حزب لیبرال دمکرات، حزب جوان و حزب حرکت ملی.

اظهارات عبدالله گل

عبدالله گل وزیر امور خارجه ترکیه، در مصاحبه ای تاکید کرد؛ در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شود، وی اکثریت آرای مردم را به دست خواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، گل در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرد، حمایت مردم ترکیه از وی 70 درصد است.

گل در ادامه خاطرنشان کرد؛ وی در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری، اکثریت آرای مردم را کسب خواهد کرد.