آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۲
بورس و بازار
۱۷

مصوبه عوارض سی درصدی صادرات ضایعات فلزات اصلاح می شود

مشاور وزیر صنایع و معادن گفت: به زودی اصلاحیه مصوبه دولت درباره عوارض 30درصدی صادرات ضایعات فلزی و شمش ابلاغ می شود.

ایرج اکبریه در گفت و گو با فارس در خصوص ابهامات مصوبه دولت در تعیین عوارض 30 درصدی ضایعات انواع محصولات فلزی و شمش اظهار داشت: این مصوبه چند ماه قبل از سال 86 به تصویب دولت رسید و مربوط به صادرات قراضه و شمش های فلزی تولید شده از طریق قراضه است.

وی تصریح کرد: آلومینیوم، مس و همچنین شمش های فولادی که در کشور تولید می شوند، مشمول این مصوبه نیستند.

اکبریه افزود: شرکت هایی که قراضه خریداری و یا وارد کرده و با استفاده از قراضه محصولی تولید می کنند مشمول پرداخت عوارض 30درصدی برای صادرات خواهند بود. وی در عین حال تاکید کرد: چون این مصوبه ابهاماتی را ایجاد کرده است وزارتخانه های صنایع و معادن و بازرگانی درخواست اصلاح این مصوبه را به دولت ارائه کرده اند.

اکبریه گفت: بخش حقوقی ریاست جمهوری نیز این نظر را تایید کرده و قرار شد به زودی اصلاحیه مصوبه اعلام شود.

وی درباره مصوبه دولت بر عوارض 30درصدی شمش نیز گفت: منظور همان شمش تولیدی حاصل از قراضه است، اما متاسفانه در مصوبه جمله به گونه ای نوشته شده که ابهام ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: مصوبه دولت برای وضع عوارض 30درصدی بر صادرات ضایعات محصولات فلزی به درخواست وزارت صنایع و معادن ابلاغ شد.

اکبریه افزود: کارخانجات در حال حاضر برای تهیه و تامین قراضه با محدودیت مواجه هستند و به همین دلیل این مصوبه ابلاغ شد تا قراضه حاصل از بازارهای داخل صادر نشود و در داخل به مصرف برسد.

مشاور وزیر صنایع و معادن پیش بینی کرد با تایید دایره حقوقی دولت و درخواست وزارتخانه های بازرگانی و صنایع و معادن، دولت به زودی اصلاحیه مصوبه خود را ابلاغ کند.

براساس این گزارش، در مصوبه هیات وزیران در جلسه 3/10/85 که به وزارتخانه های بازرگانی، صنایع و معادن، اقتصاد و جهاد کشاورزی ابلاغ شده، آمده است: عوارض صادرات آهن قراضه و ضایعات فلزی به هر شکل و شمش آنها به میزان 30 درصد قیمت پایه صادرات محصول یاد شده تعیین و توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل واریز می گردد.