آرشیو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۳۱
ایران زمین
۲۰

مرکز تجاری قدیم اهواز مرمت می شود

اهواز - خبرنگار «ایران»:سرای معین التجار اهواز از سوی میراث فرهنگی استان خوزستان، درحال تعمیر و بازسازی است.

عاطفه رشنویی، کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی که مسئولیت ترمیم بنای دوران قاجاریه را به عهده دارد دراین باره گفت: آسیب های عمده سرای معین التجار که مرکز تجاری اقتصادی اهواز قدیم بوده شامل کاربری نادرست در بنا و استفاده نامتعارف از بنا و همچنین دخل و تصرف در اصل بناست.

به گفته وی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان با تهیه روند آسیب شناسی و طرح مرمت سرای معین التجار که شامل جدول های آسیب شناسی نقشه های وضع موجود، اقدام های پیشنهادی و اجرایی بوده گامی برای مرمت این بنا برداشته و چندی است که تعمیرات این بنای دوران قاجاریه به وسیله میراث فرهنگی شروع شده است.

رشنویی، آسیب های سازه ای شامل بارگذاری اشتباه روی عناصر باربر، استفاده از مصالح ناهمگون در بنا و آسیب های طبیعی ازجمله نفوذ رطوبت نزولی و نزولات جوی، فرسایش مصالح به وسیله باد و رطوبت صعودی را از دیگر آسیب های وارده به این بنا عنوان کرد.

سرای معین التجار دارای یک راسته بازار بوده که این مجموعه در قدیم تا پشت بیمارستان جندی شاپور وسعت داشته و یک مکان تجاری به حساب می آمده تا این که در سال 1313 با ساختن پل، بازار نصف شد و رونق اصلی بازار و داد و ستد نیز در قسمت سرا همچنان ادامه داشته است. بعدها این مکان تبدیل به گمرک می شود. در سال 1332 کشتی های تجاری به اینجا می آمدند و بارهای خود را در سرای معین التجار تخلیه می کردند. در این اواخر از سرای معین التجار به صورت غرفه و یا انبار استفاده می کردند.