آرشیو پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۴۵۲
اقتصاد ایران
۲

با انجام سرشماری در هر پنج سال هیات دولت موافقت کرد

ایسنا- هیات دولت در جلسه روز چهارشنبه خود که به ریاست دکتر محمود احمدی نژاد برگزار شد با انجام سرشماری در هر پنج سال موافقت کرد.

در این جلسه دکتر محمد مدد، رییس مرکز آمار ایران گزارشی از سرشماری سال 1385 را به اطلاع هیات دولت رساند و هیات دولت در این جلسه با انجام سرشماری در هر پنج سال موافقت کرد.

سال گذشته همزمان با سالگرد پنجاهمین سال سرشماری را در ایران ششمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن انجام شد.

50 سال پیش 13355) اولین طرح سرشماری در کشور اجرا شد و از این تاریخ به بعد هر 10 سال یک بار کار سرشماری انجام شده است.

رییس مرکز آمار ایران پیش از این اعلام کرده بود: «این روند در دنیا نیز به همین ترتیب است اما برخی کشور های پیشرفته سرشماری را به هر پنج سال یک بار تغییر داده اند.»

او ارایه تصویر روشن از واقعیت ها را در سرشماری که هر پنج سال یک بار انجام شود وسیله ای برای مشخص شدن برنامه هایی دانست که به اشتباه طراحی می شوند.

در سرشماری نفوس و مسکن سال 85 بیش از 17 میلیون خانوار از سوی 90 هزار آمارگیر در کشور مورد سرشماری قرار گرفتند که پیش بینی صورت گرفته در ابتدای سرشماری حاکی از جمعیت 69 میلیون و 500 هزار نفری کشور بوده است.

انجام این سرشماری از وظایف 10 سالانه مرکز آمار ایران بوده است و هدف از آن اعلام جمعیت کشور است که شامل افراد داخل و خارج از کشور نیز می شود.

از سوی دیگر مشخصات ساختمان ها و مصالح به کار رفته در آن ها و تاسیسات و امکانات آن ها از جمله مواردی است که در این سرشماری مورد شمارش قرار گرفتند.

کاهش هزینه و افزایش دقت و سرعت عمل در سرشماری سال 85 از ویژگی های بارز آن نسبت به سرشماری های گذشته مطرح شده بود.