آرشیو پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۴۵۲
کشاورزی - بازرگانی
۶
بازتاب

گمرک ایران آمارهای لازم را دارد

در پی گزارش منتشر شده در تاریخ 10/2/1386 با عنوان «بی اطلاعی گمرک از آمار واردات و صادرات» گمرک ایران توضیحاتی را در این مورد به روزنامه ارسال کرده است که متن آن به شرح ذیل است:

«چندی پیش آن روزنامه در تماس با کارشناس روابط عمومی این سازمان درخواست ارایه آمار صادرات و واردات درخصوص کالاهایی از جمله، 1- واردات خودرو (انواع آن) 2- گوشت، مرغ، 3- میوه 4- سیب زمینی 5- شکر 6- سویا 7- انواع روغن نباتی 8- کاغذ 9- پارچه و پوشاک 10- انواع لوازم صوتی و تصویری (تلویزیون، ضبط، گوشی تلفن همراه) 11- لوازم خانگی (گاز، یخچال، ظروف آشپزخانه، کریستال) 12- لوازم التحریر 13- سیگار، کرده بود و خواستار ارایه جزییات صادرات و واردات این کالاها در سال 1384 و 1385 به تفکیک ارزش، وزن و کشورها شده است.

چنانچه ملاحظه می شود این درخواست شامل 13 قلم کالای عمده است که اگر تفکیک شود، هر کدام از آن ها بیش از 40 قلم زیرمجموعه دارند. مثلا میوه که در فصل هشت کتاب مقررات صادرات و واردات درخصوص آن توضیح داده شده، شامل بیش از 40 زیرمجموعه است یا چندین نوع کاغذ در ردیف تعرفه فصل مربوط به کاغذ است که باز هم به طور شفاف مشخص نشده که منظور چه نوع کاغذی است. حتی این کالا از بیش از 60 کشور وارد شده است که اگر تمام اطلاعات به طور کامل تهیه و ارایه شود مطمئنا زمان زیادی دربرخواهد داشت و هم این که حجم اطلاعات مفید هر بندر از این اقلام حداقل شامل 10 صفحه 4A خواهد بود که بدیهی است درخواست این حجم از اطلاعات با توجه به محدودیت چاپ آمار در آن روزنامه منطقی نخواهد بود.

یادآور می شود ارایه آمار پس از اخذ درخواست کتبی با توشیح مدیر مسوول روزنامه در یک مدت زمان مشخص البته باتوجه به نوع آمار و تعداد اقلام مورد درخواست امکان پذیر است تا از این طریق امکان سوءاستفاده و ایجاد رانت اطلاعاتی درخصوص داشتن آمار مربوط به واردات و صادرات بعضی اقلام برای برخی از افراد از بین برود. به همین دلیل برای ارایه چنین آماری با احتساب زیرگروه کالایی شامل بیش از 200 قلم کالا و هر کدام از آن ها در چندین صفحه است داشتن زمان دو هفته ای برای استخراج آمار، بررسی کارشناسی و تطبیق آن با آمارهای تمامی گمرکات و سال های قبل زمان زیادی نخواهد بود.