آرشیو پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۴۵۲
جهان سیاست
۱۹

مجلس افغانستان خواستار مذاکره با طالبان شد

نمایندگان مجلس سنای افغانستان خواستار مذاکره با گروه طالبان و پایان عملیات نظامی نیروهای خارجی در کشورشان شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نمایندگان مجلس سنای افغانستان روز سه شنبه با تصویب قانون جدیدی از نیروهای خارجی مستقر در این کشور خواستند فقط درصورتی دست به عملیات نظامی بزنند که هدف حمله قرار گیرند یا اگر قصد دارند در انجام عملیات نظامی پیش دستی کنند، ابتدا با ارتش، دولت یا پلیس افغانستان مشورت کنند.

همچنین در این قانون تصریح شده که به محض رسیدن نیروهای ارتش و پلیس افغانستان به تعداد مورد نظر، برنامه زمانی برای خروج نیروهای خارجی از کشور باید تنظیم شود اما رسیدن ارتش و پلیس به تعداد مورد نظر نیز سال ها طول خواهد کشید. همچنین این قانون خواستار تمایز قائل شدن میان طالبان افغان با طالبان پاکستانی و نیروهای القاعده شده و تصریح می کند که دولت باید با طالبان افغانستان وارد مذاکره شود تا آنان را متقاعد به پذیرش حاکمیت دولت کند.

سرهنگ دیوید استا، سخنگوی نیروهای آمریکایی از اقدام قانون گذاران افغان خبر دارد اما گفت فعلا نمی توان واکنشی فوری در قبال آن اتخاذ کرد و باید منتظر ماند تا تاثیرات این قانون مشخص شود.

سخنگوی نیروهای ناتو نیز هنوز موضع گیری نکرده است.

قانون مزبور برای اجرایی شدن باید به تصویب پارلمان نیز برسد، سپس از سوی حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان امضا شود. کرزای پیش تر خواستار مذاکره با اعضای افغان طالبان شده بود و مقامات ناتو گفته اند ترجیح می دهند نیروهای طالبان را متقاعد به پیوستن به دولت کنند تا این که آن ها را در عملیات نظامی بکشند.به گفته مقامات دولت افغانستان و غربی تنها تعداد اندکی از اعضای طالبان عقاید افراطی دارند و بسیاری از آن ها به خاطر دستمزد یا از سر اجبار می جنگند. آن ها همچنین می گویند که سران طالبان در پاکستان به سر می برند. طبق این قانون که به تصویب مجلس سنا رسید، طالبان پاکستان و اعضای القاعده دشمن افغانستان شناخته شده اند.