آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۰۶۸
سیاسی (بین الملل)
۱۱

برکناری دو وزیر افغانی به خاطر اخراج افغانی ها از ایران!

رنگین دادفر سبنتا وزیر خارجه افغانستان توسط مجلس نمایندگان پولسی جرگه) برکنار شد. به گزارش بی بی سی، در نشست روز گذشته مجلس نمایندگان افغانستان پس از بحث های داغ و طولانی در مورد وزیر خارجه، نمایندگان پارلمان 141 رای عدم اعتماد به سبنتا دادند. بر اساس گزارشها وی73 رای اعتماد گرفت و سه رای نیز سفید بود. براساس قانون مجلس نمایندگان 125 رای برای عدم اعتماد کافی خوانده می شود.

اواخر هفته گذشته، پارلمان افغانستان وزرای مهاجران و خارجه افغانستان را استیضاح کرد. پس از رای گیری در خصوص ادامه کار آنها مجلس نمایندگان افغانستان، وزیر مهاجران این کشور را به دلیل عملکرد" ضعیف " وزارتش در قبال اخراج اجباری پناهجویان افغان از ایران، سلپ اعتماد کرد. صلاحیت اکبر اکبر به عنوان وزیر مهاجران افغانستان با دریافت 136 رای مخالف، 54 رای موافق و پنج رای باطل رد شد.

رنگین دادفر سبنتا وزیر خارجه افغانستان 124 رای مخالف، 67 رای موافق و یک رای" مشکوک " دریافت کرد. بدنبال این رای" مشکوک " تنش در پارلمان افغانستان افزایش یافت و در نهایت، تصمیم گرفته شد که در خصوص وزیر خارجه، روز شنبه رای گیری مجدد به عمل آید که در رای گیری روز شنبه نمایندگان پارلمان از سبنتا، رد صلاحیت کردند. پس از آنکه ایران برنامه اخراج آوارگان غیرقانونی افغان را از خاک خود عملی کرد، مجلس نمایندگان افغانستان به عملکرد وزارت های خارجه و مهاجرین افغانستان انتقاد کردند. در پی این انتقادها، وزرای خارجه و مهاجرین افغانستان در مجلس نمایندگان استیضاح شدند. دولت ایران طی هفته های اخیر اخراج یک میلیون مهاجر افغان را که حضورشان در این کشور،" غیرمجاز "خوانده شده، آغاز کرده است. وزیر خارجه افغانستان پیشتر گفته بود که این روند، ممکن است بر روابط کشورش و ایران تاثیر منفی بگذارد. سبنتا گفته بود که وزارت خارجه افغانستان برای جلوگیری از اخراج گروهی آوارگان افغان، تلاشهای دیبلماتیک انجام داده است. این نخستین مورد استیضاح دو وزیر کابینه حامد کرزای در پارلمان افغانستان است. سازمان ملل متحد، دولت افغانستان و کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور نسبت به اخراج گروهی پناهجویان افغان از این کشور اعتراض کرده اند. حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان نیز در نامه ای به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، نسبت به اخراج آوارگان افغان از این کشور ابراز نگرانی کرده است.