آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۸
اخبار داخلی
۲

بانک ها وام بدون وثیقه به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار می کنند

*سرویس پارلمانی: بررسی پیشنهادهای نمایندگان در مورد جزییات طرح دوفوریتی تسهیل اعطای تسهیلات بانکی، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ادامه یافت و ماده یک آن تصویب شد. در پی تصویب ماده یک، بررسی دیگر مواد آن به جلسه علنی آینده (پس فردا) موکول شد.به گزارش خبرنگار پارلمانی اطلاعات: به موجب ماده یک: دریافت وثیقه خارج از ارزش دارایی و عواید طرح از گیرندگان تسهیلات سرمایه گذاری در کارهای تولیدی، اعم از کالا و خدمت که توجیه اقتصادی آنهابه تایید بانک ها رسیده باشد، توسط سیستم بانکی ممنوع است.بانک ها موظف اند مدارک مورد نیاز را به متقاضی اعلام و پس از تکمیل پرونده ظرف 45 روز طرح را بررسی و پس از تایید حداکثر در مدت یک قرارداد را منعقد و نسبت به پرداخت تسهیلات مورد نیاز اقدام کنند.بانک ها موظف خواهند بود به طور مستقیم یا از طریق مؤسسه های معتمد خود براجرا و بهره برداری طرح تا تسویه حساب کامل، نظارت کنند.

طرح هایی که از بازدهی یا سهم الشرکه بیشتر متقاضی برخوردار باشند، در تایید و پرداخت تسهیلات، در اولویت خواهند بود.

شرایط پرداخت وام مازاد برسرمایه ثابت

در همین زمینه، بانک ها، می توانند در ازای اصل تسهیلات پرداختی مازاد برسرمایه ثابت و آورده متقاضی، وثیقه های خارج از طرح مطالبه کنند.

ارزش زمین محل اجرای طرح، از جمله هزینه های طرح محسوب می شود. بانک های عامل می توانند حداکثر معادل 2 درصد ارزش طرح را به عنوان کارمزد ریسک در یک نوبت دریافت کنند.در صورت درخواست متقاضی وام، بانک عامل موظف است ظرف 2 هفته مازاد ارزش وثیقه های خارج از طرح قابل رهن را جهت توزیع نزد دیگر بانک ها و مؤسسه های اعتباری که متقاضی معرفی می کند، اعلام کند.همچنین به منظور تامین مالی طرح های بزرگ، بانک ها، می توانند بخشی از سهم تسهیلات اعطایی خود را از طریق مشارکت با دیگر بانکها (سندیکای بانکی) تامین کنند.قرارداد واگذاری یا بهره برداری زمین برای اجرای طرح های تولیدی و خدماتی به عنوان اسناد قابل قبول پذیرفته می شود.