آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۸
اخبار داخلی
۳

حضور پروفسور «هاوکینگ» در المپیاد جهانی فیزیک اصفهان

سرویس علمی - آموزشی: پروفسور استفان هاوکینگ دانشمند برجسته فیزیک نظری و استاد دانشگاه کمبریج برای بحث و تبادل نظر با فیزیکدانان کشور 22 تا 31 تیرماه به ایران سفر می کند. به گزارش خبرنگار ما، دکتر حسام الدین ارفعی معاون پژوهشی پژوهشگاه دانشهای بنیادی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب، گفت: این دانشمند برجسته که نقش مهمی در تحول فیزیک گرانش و به ویژه سیاه چاله ها در چند سال اخیر داشته است در این سفر به ایراد چندین سخنرانی تخصصی و عمومی خواهد پرداخت. وی افزود: پروفسور هاوکینگ در این سفر علاوه بر بازدید از نقاط مختلف تاریخی کشور و نیز ملاقات با شخصیتهای علمی، در آیین پایانی المپیاد جهانی فیزیک که در اصفهان برگزار می شود، شرکت می کند. وی با بیان این که حضور هاوکینگ در پژوهشگاه دانشهای بنیادی و دیگر نقاط ایران، عاملی برای شناساندن علوم به ویژه فیزیک و جایگاه مهم آن به جوانان خواهد بود، افزود: دعوت از این دانشمند برجسته جهانی به کشور موجب توجه بیشتر سایر دانشمندان به ایران می شود که این امر به نوبه خود در ارتقای سطح کیفیت فعالیتهای علمی و نیز روابط علمی ایران با دانشمندان سایر کشورها اثر به سزایی خواهد داشت.

دکتر ارفعی همچنین از تدوین برنامه سفر استفان هاوکینگ خبر داد و گفت: برنامه سفر این فیزیکدان برجسته پس از هماهنگی با وی به اطلاع عموم می رسد.

گفتنی است که پروفسور هاوکینگ صاحب کرسی لوکاس است که دانشمندان بزرگی چون نیوتن و دیراک صاحب آن بوده اند.

از مهمترین نکاتی که باعث اشتهار وی شده وضعیت جسمانی او است. استفان هاوکینگ، سالهای متمادی با بیماری های علاج ناپذیر ALS مبارزه کرده و با جسمی کاملا ناتوان و فلج به چندین دکترای افتخاری دست یافته است.