آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۴۵۵
بازار کالا
۱۴
گزارش

با اعمال تعرفه 100 درصدی پوشاک خارجی در بازار گران شد

فارس - افزایش تعرفه واردات پوشاک از 70 به 100 درصد که در سال گذشته رخ داد، در سال جاری موجب افزایش قیمت پوشاک وارداتیدر بازار شد و به گفته فعالان این صنف، قاچاق پوشاک خارجی را افزایش داده است.

تعرفه های واردات پوشاک در سال 85 مطابق جدول تعرفه در دو حالت درصدی و ریالی تعریف شده بود. با وجود افزایش قابل توجه تعرفه پوشاک، واردات غیررسمی و ارزان قیمت پوشاک در جریان است که نشان دهنده وجود کشش در داخل برای این اجناس است.

برخی از فروشندگان لباس در بازار تهران می گویند: «کیفیت پایین برخی پوشاک ایرانی از عوامل اصلی برای جذاب بودن خرید پوشاک خارجی توسط مشتریان ایرانی است.» رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران نیز در این باره گفته است: «افزایش تعرفه واردات پوشاک به نفع صنعت نساجی و پوشاک کشور است. با افزایش تعرفه واردات پوشاک شاید در مقطع کوتاهی نوسانات قیمت به وجود آید، اما در نهایت به صنعت داخلی پوشاک کمک شایانی خواهد شد.»

شیرازی، 70 درصد پارچه پوشاک زنانه را وارداتی دانسته و عنوان کرده است که «قیمت بالای پارچه های وارداتی موجب افزایش قیمت تمام شده کالاهای تولید شده می شود.»

این روزها با سر زدن به برخی از بازارهای شهر تهران می توان تاثیر افزایش 30 درصدی تعرفه واردات پوشاک خارجی را حس کرد. بازارهایی چون فردوسی و کویتی ها در خیابان جمهوری و بازارهای شهرک غرب و ونک که به نوعی خاستگاه اصلی جوانان مدپوش و طرفدار البسه خارجی و به قولی مارک دار هستند، همگی علت گرانی پوشاک خارجی را وضع تعرفه 100 درصدی می دانند.

کسبه این بازارها معتقدند که دولت قصد دارد با وضع تعرفه بالا برای پوشاک خارجی از ورود البسه خارجی که در داخل نیز تولید می شود جلوگیری کند.

البته برخی از کسبه نیز علت افزایش 30 درصدی تعرفه پوشاک را مبارزه با ورود و فروش لباس های نامتعارف خارجی بیان می کنند.

مهدی یکی از فروشندگان لباس در بازار فردوسی می گوید: «در حال حاضر فروشندگان به جای واردات لباس از جنوب کشور به سمت ترکیه سوق پیدا کرده اند.» وی ادامه می دهد: «با افزایش تعرفه پوشاک وارد کنندگان روش قاچاق جنس از کشورهایی چون ترکیه را در پیش گرفته اند زیرا با بالا رفتن تعرفه، قیمت نهایی البسه خارجی بسیار گران تر از گذشته شده است.»

وی می افزاید: «پیش از افزایش تعرفه،هزینه واردات هر کیلو لباس 9 هزار تومان بود که اکنون به 12 هزار تومان رسیده است.»