آرشیو پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۴۰
ایران زمین
۲۰

افزایش بی سابقه ذخایر آب سدهای خراسان شمالی

بجنورد - خبرنگار «ایران»: در دومین ماه از فصل بهار، در رویدادی بی سابقه، حجم ذخایر آب سدهای استان خراسان شمالی از 118 میلیون متر مکعب فراتر رفت.

محمد علایی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای خراسان شمالی در این باره گفت: حجم ذخایر سدهای خراسان شمالی در مدت مشابه پارسال حدود 97 میلیون متر مکعب بود و در این مدت بیش از یکصد میلیون متر مکعب آب از ذخایر سدهای استان برای کشاورزی توزیع شد.

او بیشترین حجم آب ذخیره شده در پشت سدهای استان را مربوط به سد شیرین دره به مقدار بیش از 57 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: پارسال در همین زمان سد شیرین دره تنها 37 میلیون متر مکعب آب ذخیره داشت.

وی حجم آب ذخیره شده در مخزن سد شیروان در روزهای پایانی اردیبهشت ماه را بیش از 31 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: حجم ذخیره آب مخزن این سد در مقایسه با پارسال حدود 9 میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

علایی گفت: سد اسفراین نیز اکنون بیش از 26 میلیون متر مکعب آب را به صورت ذخیره دارد که ذخیره در مقایسه با مقدار زمان مشابه پارسال بیش از 9 میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

او حجم آب ذخیره شده در پشت سدهای چری و شورک را نیز بیش از 4 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: مخزن سد چری برای دومین بار از زمان بهره برداری و سد شیرین دره نیز برای نخستین بار، امسال سرریز داشته اند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای خراسان شمالی حجم آبهای تجدید شونده استان خراسان شمالی را دو میلیارد و 420 میلیون مترمکعب در سال بیان کرد و گفت: یک میلیارد و 630 میلیون متر مکعب از این مقدار آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است.

علایی گفت: پنج سد ساخته شده در خراسان شمالی توان تنظیم حدود 10 درصد آبهای سطحی استان را دارند.