آرشیو پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۰۳
شهرستان ها
۱۱

تزئینات هنر نقاشی کشته بری عالی قاپو مرمت شد

شاهکارهای هنر «نقاشی کشته بری» یا نقاشی های برجسته روی دیوار کاخ عالی قاپو با طرح هایی از نقاشی بزرگ دوره صفویه استاد رضا عباسی مرمت شد.

حسن روانفر قائم مقام سازمان و معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار داشت: کاخ عالی قاپو از بناهای دوره صفویه است که در میدان نقش جهان احداث شده و مورخان معاصر شاه عباس آن را به نام دولتخانه مبارکه نقش جهان نامگذاری کرده اند.

وی تصریح کرد: این کاخ دارای انواع تزئینات نقاشی «گل و بته های اسلیمی و ترنجی» «تزئینات کشته بری»، «لایه چینی»، «تنگ بری ها» و «نقاشی های تصویری مکتب اصفهان» است که از آثار استاد عباسی سردمدار مکتب نقاشی اصفهان در دوران صفویه است.

روانفر اضافه کرد: اثر استاد عباسی به شیوه آبرنگ و نیز نقاشی رنگ و روغن اثر استادان نقش اروپایی است و همچنین کاشی کاری های هفت رنگ بسیار نفیس در راه پله ها، کفش کن ها و بدنه های خارجی بنا به کار گرفته شده است.

وی ادامه داد: تاکنون قسمت های زیادی از تزئینات نقاشی های کشته بری این بنا توسط اساتید مرمتگر زیرنظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی مرمت اساسی شده است.

معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه کاخ عالی قاپو در زمان شاه عباس صفوی و در سال 1000 تا 1006 هجری قمری ساخته است، گفت: این کاخ دارای شش طبقه و بنایی در حدود 36 متر است و به منزله درب ورودی مجموعه شاهی شاه عباس اول به شمار می رفته است و تمامی فضای درونی اتاق ها، تالارها و تالار ستون دار کاخ به نقاشی دیواری بسیار ظریف آراسته شده است.