آرشیو پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۳۹۵
صفحه آخر
۱۶

رویای سی ساله محقق شد / رونمایی کتاب «راهنمای فیلم»

هوشنگ کاووسی گفت: سینما تفاوت فاحشی با گذشته کرده است و امروزه همه می دانند هنر این پرده متحرک در کجاست.

به گزارش ایسنا این منتقد پیشکسوت سینما که شامگاه 25 اردیبهشت ماه در مراسم رونمایی کتاب «راهنمای فیلم» سخن می گفت، با بیان اینکه در 50 سال پیش مردم فقط به سینما می رفتند تا بازیگر را ببینند و فقط آن را می شناختند اظهار داشت: امروز تعداد سینما دوستان افزایش پیدا کرده و سازندگان فیلم ها را نیز همه می شناسند.

آیدین آغداشلو به عنوان دیگر سخنران این مراسم مولف این کتاب را از موفق ترین طراحان مباحث نظری سینما دانست و اظهار داشت: رحیمیان سینما را عاشقانه دوست دارد و بهترین بروز این عشق عمیق همین کتاب است: کار درخشانی که نزدیک به سه دهه بر روی آن زحمت کشیده شده است. رضا کیانیان هم با اشاره به ارزشمند بودن چنین کار پژوهشی بزرگی گفت: مخصوصا در کشوری که برای کار پژوهشی ارزشی قائل نیستند کسی که این کار را می کند یا عاشق و یا دیوانه است. وی با بیان اینکه همیشه از این همه سواد و اطلاعات رحیمیان متعجب بوده است، ادامه داد: او عملا در کار سینما نیست، اما عاشق آن است و اگر عشاق وجود نداشته باشند هیچ چیزی نخواهد ماند. در ابتدای این مراسم که توسط امید روحانی اجرا می شد، مهدی فخری زاده مدیر انتشارات «روزنه کار» به عنوان ناشر این کتاب استارت اولیه کار را 30 سال قبل عنوان کرد و اظهار داشت: با قدرت جلو آمدیم و از سال 75 گروهی 30 نفره کار را با جدیت بیشتر ادامه دادند و در نهایت این رویای 30 ساله تحقق پیدا کرد.

حمید پریزاد مدیر شرکت پرکیش به عنوان حامی چاپ کتاب راهنمای فیلم آخرین سخنران این مراسم بود و با برشمردن علت حمایت از چاپ این کتاب با اشاره به نحوه پخش آن گفت: قصد داریم با فروش یکی از محصولات صوتی تصویری، این کتاب را به خریداران عرضه کنیم. شایان ذکر است درابتدای این مراسم که در فرهنگسرای هنر برپا بود فیلمی کوتاه ساخته عزیز ساعتی و میثم مولایی که در برگیرنده تصاویری از فیلم های مطرح جهان بود به نمایش درآمد.

کتاب «راهنمای فیلم» حاوی شناسنامه داستان و تحلیل بیش از پنج هزار و 200 فیلم سینمایی از سال 1895 تا 2006 است.